azkomgec logo
azkomgec.hu
azkomgec logo
azkomgec.hu
Főoldal / Most vagy soha: ennyiért lehet, hogy soha többet nem fogsz óceánjárózni

Most vagy soha: ennyiért lehet, hogy soha többet nem fogsz óceánjárózni

3 megtekintés
A jó élet Pénz hajózás luxusutazás turizmus utazás
Most vagy soha: ennyiért lehet, hogy soha többet nem fogsz óceánjárózni

Túl nagy Afrika ahhoz, hogy sokáig kerülgessék; hiába megy nagyon jól a nyaralóhajó-üzemeltetőknek, épp Európában bukkant fel sok kifejezetten olcsó út. Kár is lenne kihagyni. Ács világa.


Brutális áremelkedésen van túl a két nagy amerikai nyaralóhajó-üzemeltető cégcsoport, a Royal Caribbean és a Carnival tőzsdei árfolyama. Ez nem csak utólag magyarázható könnyen, mivel már legalább két éve egyértelműen látszik, hogy a szolgáltatásuk esetében a kereslet meghaladja a kínálatot. Már a covid előtt indult a folyamat, de utána újult erővel folytatódott, hogy a fiatalok is rákaptak a hajózásra.

Aki kipróbálta, hozzám hasonlóan nagyon nagy arányban újra neki akar vágni. Közben a kínálati oldal véges; egyszerűen nem lehet olyan gyorsan gyártani és forgalomba állítani a hajókat, amivel a növekvő kereslet kielégíthető. Az eredmény nyilván az, hogy a piaci szereplők egyre magasabbra tudnak árazni, a marzsuk nő.

Persze kockázatként folyamatosan ott van az, hogy a világ több pontja fokozódó biztonsági problémák miatt nem hajózható, éppen emiatt állt most elő olyan helyzet, hogy a nagy áremelkedős trend közepébe benyomult egy olyan időszak és régió is, amikor és ahol olcsón lehet hajózni.

Itt a kitűnő alkalom, hogy aki szeretné, de még nem próbálta, lecsapjon a mostani ajánlatokra. A régió ugyanis épp Európa.

Miért is? A hajós cégek általában két-három évre előre tervezik az útvonalaikat, menetrendjüket. Természetesen úgy helyezik el a világban a hajókat, hogy azok összességében a legnagyobb profitot termeljék. Ha viszont valami hirtelen ellehetetlenül, akkor nem lehet kármentés gyanánt átírni az összes útvonalat, hanem csak az érintett hajóknak keresnek új helyeket.

Az útvonal-módosítások és átirányítások nemcsak új úticéloknak hozott jelentős bevételt, de újabb utazóközönségnek tette elérhetővé az óceánjárózást. Fotó: Pexels / Pixabay

Az, hogy Izrael két éve hirtelen kiesett, jó pár hajó esetében járt útvonal-módosítással és megérezték az átirányítást az egyiptomi és ciprusi kikötők is, az erre a régióra tervezett utakat törölték, a hajókat máshova irányították. Például Dubajba, ami egy bivalyerős téli piac.

Novembertől márciusig tart az itteni szezon, ilyenkor szinte állandó a 30-35 fok az Öbölben, havonta egy-két esős nappal, lényegében az összes piaci szereplő állomásoztat itt hajókat. Vaskos profitot lehet itt elérni, ami az elmúlt két évben tovább nőtt, mivel a sok helyről gyakorlatilag kitiltott orosz turisták részéről is meredeken nőtt az igény a Dubaj környéki óceánjárózásra.

Aztán elkezdtek a huszik lövöldözni. A télen Dubaj környékén cirkáló hajók nagy része nyáron Európában dolgozik, őket el kell juttatni a téli bázisokra és vissza. Ezek a repositioning utak a Szuezi-csatornán és a Vörös-tengeren vezetnek, de az elmúlt két télen már kockázatos volt arra menni, nagyon kevés személyszállító hajó vállalja és az áruszállítók nagy része is inkább kerül egy hatalmasat.

Azzal, hogy körbe kell hajózni Afrikát, majdnem egy hónap az odaút és a visszaút, amire ugyan toboroznak utasokat, de csak olcsón lehet a helyeket eladni, jó nagy veszteséget jelent, hogy gyakorlatilag egy hónapig nem tud pénzt termelni a hajó.

Az előttünk álló télre is úgy tervezett szinte az összes hajós cég, hogy nyomják a dubaji szezont, ahova a hosszú, Afrika-kerülő útvonalon pozicionálják át a hajókat. Viszont az elmúlt hetekben két nagy szereplő is bejelentette, hogy mégse lesz dubaji szezonja. A Carnival-csoporthoz tartozó AIDA és a Costa is úgy döntöttek, hogy nem dobnak ki az ablakon oda és vissza egy hónapot az ablakon. Hiába termelnek többet a dubaji utak, ha már ott van a hajó, jobban járnak, ha megállás nélkül járhatják a tengert Európában.

A dubaji szezon elengedésének indokakánt azt hozták fel, hogy már ott is biztonsági kockázatokat látnak, de szinte biztos, hogy az egyszerű matek is legalább ekkora szerepet játszott a döntésben, csak azt nem szokták olyan lelkesen kommunikálni.

Mindegy is, alig pár nappal a döntés után a Costánál már volt egy giga akció, amikor 800 euróért lehetett foglalni egy hetes Földközi-tengeri utat négy fős családnak, belső kabinban, de még az erkélyesért vitt extrát is levitték – 999 euróért olyat is ajánlottak.

A német piacra specializálódott AIDA is tesz plusz kapacitást a Földközi-tengerre, de német kikötőkbe is. A szokásos egyhetes kanyarok mellett 3-4 naposokat hirdetett Dániába és Norvégiába abban bízva, hogy a nulláról indulva ezeket gyorsabban tudja megtölteni. Természetesen a nagy versenytárs MSC is szépen viszi lefelé az árait

Feje tetejére állt az óceánjárós menetrendek világa. fotó: Pexels / id23

Szintén plusz kínálatot kap a Kanári-szigetek, pedig már múlt télen is előfordult, hogy három-négy óceánjáró horgonyzott egy adott napon Tenerifén, Gran Canarián, vagy épp Madeirán. Az itteni köröknek ugyanis ezek a szinte kihagyhatatlan állomásai, a választásnál érdemes azt nézni, hogy még hova jutnak el a hajók: Marokkó mellett a többi kisebb Kanári-sziget közül lehet választani. Mindenesetre a Kanári kanyaroknál is karcolják már az 1000 eurót a lagjobb egy hetes ajánlatok, simán lehet, hogy ezzel már megtöltik az extra kapacitásokat is. Ez mindenesetre akkor fog kiderülni, amikor indul a szezon és látjuk a last minute leárazásokat.

Természetesen ezzel párhuzamosan az oroszok kitartó kereslete mellé társuló kapacitáscsökkenés megdrágítja a Dubajból induló utakat.

Azt ma még nem tudhatjuk, hogy ez a mostani átszervezés csak az idei télre vonatkozik-e, vagy tartós lesz, hogy amíg Afrikát kell kerülni, addig Dubaj takaréklángon ragad. De az biztos, hogy ha 7-800 euróért tud két fő befizetni egy egyhetes hajóútra, az ritka jó ajánlat.

Ha pedig ennyi kevés volt: hajós alapokról és tévhitekről két éve ebben a cikkben írtam, Petráék hajós vállalkozásáról itt lehet olvasni, arról pedig, hogy mit tud a csúcskategóriás Explora ez a cikkünk jelent meg nemrég.

Kapcsolódó cikkek