Egymás után dőlnek le a bálványok az egyik legfontosabb techszektorban

Gombokért cseréltek gazdát az egykor megkerülhetetlen, fontos márkák, és Kínába költözik az egyik történelmi német brand. A szórakoztatóelektronikai szektor egyik pillérének számító audioszegmens több meghatározó szereplője megrogyott a közelmúltban.
Borzalmas idők járnak az audioeszközök néhány patinás gyártójára, ez pedig jól jelzi, hogy milyen óriási átalakuláson megy át ez a terület. Nagyon rövid idő leforgása alatt több olyan sokkoló esemény is történt, ami rávilágít arra, hogy még a közelmúlt eredményei sem érnek semmit, és a legnagyobb nevek sincsenek biztonságban.
Pedig az iparágban van pénz, hiszen a piackutatási adatok szerint csak az otthoni audiotermékek szegmense tavaly mintegy 33,5 milliárd dollárt termelt.
A tóban ott úszkálnak a halak, csak az egykori mesterhorgászok rossz helyre lógatják a horgot. Minderre egyetlen magyarázat mindenek felett valid: az igények, elvárások megváltoztak.
Az egykor népszerű otthoni házimozirendszerek iránt fokozatosan, de határozottan visszaesett a kereslet.
Kifut a talaj a sztárok lába alól
Az emberek tömegei már nem akarnak nagy hangfalakat, házimozi-erősítőket, mélyládákat, kábeleket otthonra. Sőt, ezek a státuszszimbólum szerepüket elveszítve kezdenek inkább cikivé válni egy olyan korszakban, amikor a vékony, alig látható, kevés helyet foglaló, gerenda formájú hangprojektorok, és az aprócska, akár hordozható, vezeték nélküli eljárásokat támogató hangsugárzók dominálnak.

Ezt nem látták meg az olyan, egykor megkerülhetetlen monolitnak számító, büszke, rátarti cégek, mint a Polk Audio Denon, a Marantz, a Bowers & Wilkins vagy a HEOS. Ehelyett ők minden téren az elitizmus felé kacsintgatva olyan termékek és technológiák fejlesztésébe ölték a pénzt, amelyek egyre kevésbé érdekelték az embereket, vagy amelyekért már nem akartak vagyonokat kiadni.
Így a lábuk alól szép lassan kifutott a talaj, és egyre kisebb tortán kezdtek marakodni, aminek immár másfél évtizede egyre világosabban látszanak a jelei.
2012-ben egy befektetői csoport, a Charlesbank Capital Company azért hozta létre a beszédes névre hallgató Sound United nevű céget, hogy egyetlen istállóba tömörítse a fent említett, gyengülő versenyzőket. A koncepció az volt, hogy ezzel fedjék le a lehető legszélesebb piacot, és a logisztika, valamint marketing optimalizálásával tegyék versenyképesebbé a brandeket.

A terv csődöt mondott, az új aranykor nem jött el, de 2022-ben még így is el tudták adni a Sound Unitedet egymilliárd dollárét. A vevő pedig egészen döbbenetes helyről érkezett, hiszen a orvostechnológiai bizniszben utazó Masimo vásárolta fel. Egy olyan konszern, amelynek semmilyen tapasztalata nem volt ezen a területen.
Ezek után nagy meglepetést nem okozhatott, hogy a helyzet még rosszabbra fordult.
Aprópénzért kelnek el a legendák
Kiderült: az üzletet az akkori CEO, Michelle Brennan erőltette át. A high-end audiotermékek nagy rajongójaként szó szerint a hobbiját keverte össze a biznisszel. Nem csoda, hogy ahogy új vezető érkezett, az egyik első dolga volt seprűt ragadni, és megszabadulni ezektől a szerencsétlen márkáktól.
Akár úgy is, hogy 650 millió dollárt buknak az egészen. A közelmúltban ugyanis azt jelentették be, hogy a Harman csoport lesz az új tulajdonos, ami 350 millió dollárt fizet a Sound Unitedért.
Ez manapság, amikor egy semmiből érkező AI startup is ennek a sokszorosát akasztja le egyetlen reményt keltő ötlettel – aprópénz.
Ennyiért ráadásul nemcsak a neveket viszi a Harman, hanem a mérnököket és a szabadalmakat is. Mindenesetre ezzel egy óriási, domináns szörnyeteg születik a piacon, hiszen a csoporthoz tartoznak az AKG, Infinity és JBL márkák is. Ráadásul a Harman fölött és/vagy mögött ott áll tulajdonosként 2017 óta a komplett techuniverzum egyik legerősebb szereplője: a Samsung.

Hogy ez a 350 millió dollár mennyire jelentéktelen összeg, jól mutatja, hogy csak a dél-koreai konglomerátum fogyasztói üzletága, a Samsung Electronics idei első negyedéves bevétele 58 milliárd (!) dollár volt, 4,95 milliárd dolláros nyereség mellett.
Önmagában ez megmutatja tehát, hogy mára mennyit vesztettek jelentőségükből az egykor a szórakoztatóelektronikai univerzum uralkodóinak számító brandek.
Teuton lovag bukása
2025 közepére lezárult egy másik fontos fejezet is a high-end audioszektorban. A több mint száz esztendős múltra visszatekintő Beyerdynamic sokáig egy olyan kősziklának tűnt, amely stabilan áll a legkeményebb viharokban is. A németországi székhelyű családi cég neve időtlen idők óta iszonyatosan jól cseng. Egy igazi elitmárkáról van szó, amely kiemelt figyelmet fordított a prémium anyaghasználatra, a folyamatos innovációra, és úgy általában a luxusra.
Több, mint száz országon átívelő viszonteladói hálózatot épített ki, a termékei ott voltak Tokiótól kezdve Dubaion és Párizson át egészen Los Angelesig.

Ám ma már a jelek szerint ez is kevés. Andreas Rapp ügyvezető igazgató megtörten jelentette be, hogy a jelenlegi tulajdonosi struktúra nem eléggé rugalmas, és nem akarja biztosítani a jövőbeni működéshez szükséges beruházásokat. Így inkább eladják az egész vállalatot.
A vevő pedig nem egy nagy múltú, hasonló területen mozgó egykori rivális. Hanem egy olyan kínai cég, amelyről jó eséllyel soha senki nem gondolta volna, hogy bármikor köze lesz a Beyerdynamichoz.
A csupán 2014-ben alapított Cosonic ugyanis fül- és fejhallgatók OEM/ODM gyártójaként vált ismerté. Azaz üzemeiben készültek szakmányban a különféle termékek, amelyekre végül rákerült a megrendelő logója, matricája. Olyan partnerekkel dolgoztak együtt korábban, mint a Beats, a Huawei vagy a Philips. Tehát arról azért szó nincs, hogy egy gagyi, filléres eszközöket készítő társaságról lenne szó. De ez akkor is teljesen más liga, mint a nemes patinával bevont klasszikus német családi cég.

A Cosonic 122 millió eurót fizet a Beyerdynamicért, és az összeg szintén csak jól jelzi, hogy mennyire lecsökkent mostanra az ilyen high-end audio vállalatok ázsiója.
A Cosonic vezetése nem is titkolta: alapvetően a már említett viszonteladói kapcsolatra fáj a foga, tehát nem is elsősorban a bejáratott, papíron jól csengő márkanévre volt szükségük. Bár megígérték, megtartják a németországi központot, és ápolják az örökséget, de a márka rajongói vigasztalhatatlanok.
Amit, a piaci fejlemények fényében, meg is lehet érteni.