azkomgec logo
azkomgec.hu
azkomgec logo
azkomgec.hu
Főoldal / Húszmillió dollárt is megkap egy műsorért, most alig hatszázan láthatják Kőbányán

Húszmillió dollárt is megkap egy műsorért, most alig hatszázan láthatják Kőbányán

1 megtekintés
Interjú Üzlet netflix stand-up streaming
Húszmillió dollárt is megkap egy műsorért, most alig hatszázan láthatják Kőbányán

Bő egy hete jelentették be, hogy Dave Chappelle július 17-én a kőbányai Eiffel Műhelyházban lép fel. A show seperc alatt telt házas lett, de a remény hal meg utoljára, már ami az újrázást illeti. De mit keres egyáltalán a kortárs amerikai standup élő legendája Magyarországon? És hogy áll össze egy ilyen esemény? Interjú Horváth Mátéval, az eseményt szervező Live Nation kelet-közép-európai promóterével.


Hogy miért nagy durranás az, hogy Chappelle Budapestre jön, arról itt már írtunk a Forbes.hu-n. Most Horváth Mátét, az eseményt szervező Live Nation kelet-közép-európai promóterét hívtam fel minél több háttérinfó reményében. Vele legutóbb a Halott Pénz jubileumi Puskás-koncertjének üzleti hátterét jártuk körbe.

Forbes: Júliusban a közép-európai régió három városában is fellép Chappelle (Budapest, Prága, Bécs), utána visszamegy az ohiói Yellow Springsbe folytatni nyári táborát, a Dave Chappelle and Friendset. Vajon miért akart átjönni Kelet-Közép-Európába?

Horváth Máté: Nem tudom. (Nevet.) Valami dolga lehet a környéken, de ez csak a személyes tippem. Az előadó erre jár, és szeretett volna egy bulit, mi pedig megcsináljuk, sőt, három is megvalósul belőle. A Live Nation globálisan foglalkozik standup-fellépések szervezésével, de tény, hogy Magyarországon eddig nem ez volt a cég fő tevékenysége.

Ki az a Dave Chappelle?

Korunk talán legsikeresebb komikusa. Az amerikai standupos a 2000-es években futó Chappelle’s Show-val tett szert széles ismertségre. Aztán hosszú szünet után a Netflixre tért vissza egész estés műsoraival, miután 2016-ban a streamingszolgáltatóval műsoronként húszmillió dolláros szerződést kötött – a deal alatt hat műsora is kijött. Hat Emmy- és szintén hat Grammy-díjjal büszkélkedhet, 2019-ben a Mark Twain-díjjal is kitüntették, amit az amerikai humoristák legrangosabb elismerésének tartanak.

Chappelle kulturális relevanciája vitathatatlan, fellépései komoly érdeklődésre tartanak számot az amerikai nyilvánosságban, akár a Saturday Night Live című amerikai varietéműsorban, akár egy apróbb ohiói birtokon lép színpadra. Humora megosztó, szövegei olykor nem kis port kavarnak: voltak sorai, melyet a közönség része transzfóbnak, homofóbnak, nőgyűlölőnek aposztrofált. Emlékezetes állomása volt ennek a karrierútnak és az amerikai kultúrharcnak egyaránt, amikor 2022-ben a Netflix a komikus védelmére kelt, és kimondta: nem való minden tartalmuk mindenkinek.

Itthon hogy áll össze egy standupműsor megszervezése? Ha tippelnem kellene, nem túl nagy rizikó pénzt tenni egy Chappelle-fellépésbe, de az sem valószínű, hogy Chappelle egy kőbányai fellépésből fedezné a számláit.

Nem vagyok nagy szakértője a standupnak, de azt gondolom, hasonlít a zenei turnézáshoz. Nyugatabbra a piac rendkívül szaturált, míg a többi piacon mindenki tisztában van azzal, hogy ezt kicsiben érdemes kezdeni.

Magyarország különösen kezdő, kihívást jelentő piac az angol nyelvű standupban. Itt hagyománya van a szinkronnak, gyengébb szintű a nyelvtudás, expatból is kevesebb élhet Budapesten, mint a környéken.

Nem azt mondom, vannak itthon is standupfellépések, de ahhoz a mennyiséghez képest, amit például Prágában, más kelet-közép-európai térségekben látni, Magyarország kicsit le van maradva.

Kevesebb mint hatszáz ülőhelyes az Eiffel Műhelyház nagyterme. A kommentek alapján nagyon sok rajongó nem fér be, az exkluzív elővételes kör után, az általános jegyértékesítés rajtjakor pedig pillanatok alatt betelt a show. Bevált standupos helyszín az Eiffel, de miért pont ide jöttetek egy Chappelle-szintű előadóval?

Láttam a kommenteket, hogy ki merte ennyire kicsi helyre szervezni a fellépést. Gyors lefolyású volt a szervezés, ráadásul a bejelentés és az esemény között alig több mint három hetünk maradt. Standupturnéknál általában hónapokkal vagy akár egy évvel előtte elindul a szervezés. Nem lehet hátradőlni, hiszen a színházakat, arénákat jó előre lefoglalják a különböző piacokon.

Budapesten ültetett helyes helyszínt találni rendkívül nehéz, pláne nyár közepén, ami valljuk be, nem a zárt teres standupestek fő szezonja. A legtöbb színház – a Müpa például – nem is fogad be külsős szervezőt. 

Egyértelmű, hogy ebben a buliban több is volt, vagy hogy a jegyárak is magasabbak lehettek

volna. Meg lehetett volna oldani, hogy sokkal lassabban fogyjanak a jegyek, hogy tripla áron

adjuk őket, de gondolom, ez senkinek nem érdeke.

Ahogy a médiapiac, úgy a jegyipar is a regisztrációs modellek irányába halad? Legyek tag, így biztosan lesz jegyem, nektek pedig épül az adatbázisotok?

Nálunk nem fordul elő olyan, hogy a Live Nation-tagoknak szóló elővétes kör után a gyakorlatban ne maradna valamilyen típusú jegy az általános értékesítésre is. Vagyis hogy ne adnánk meg a lehetőséget, hogy jegyhez juss. Persze van, hogy havi tíz bulinkra is indul limitált elővételünk, ahol jobb helyekhez lehet hozzáférni, hiszen előbb tudsz vásárolni.

A kulturális eseményekről való lemaradás óriási mérget okoz az emberekben, ebből pedig ránk is zúdul. És ezt megértem. Borzasztóan nyomasztó tud lenni, ha valaki lemarad a kedvence koncertjéről. Pótolhatatlan szituáció, nem olyan, mintha nem férnénk fel az aznapi Budapest-Luton járatra. Azt másnap is elindítják, Metallica-koncert viszont nincs mindennap a városban.

Már csak azért sem, mert az előadóművészeknek korlátozott kapacitása van. Ha Chappelle, mondjuk, két órát áll színpadon, az legalább olyan kimerítő, mintha koncertezne. És a hét többi napján neki is muszáj szöveget írni, családdal lenni, feltöltődni.

Ez oda vezet, hogy egyre több a nagyon nagy rendezvény, hogy minél többen beférjenek. Bizonyos dolgok viszont nem tudnak elég nagyok lenni, lásd az idei, dupla telt házas Imagine Dragonst a Puskásban. Szóval sokszor ez már nem csak pénz kérdése.

info Forrás: Netflix
Dave Chappelle. Forrás: Netflix

Mint szervezők, ilyenkor látjátok előre, hogy ki milyen show-val készül? Hogy mi lesz a téma? Láttatok vagy kértetek be előre szöveget, bármit a mostani fellépésből?

Nem, és zenei előadótól sem kérünk soha semmit előre. Ilyen értelemben a standup bonyolultabb műfaj: szemben egy koncerttel – bár ott is egyre több az ellenpélda, lásd a Ghostot vagy a Toolt –, ezen az eseményen tilos lesz kamerázni vagy bármilyen mobileszközt használni.

Helyette az előadótérben kötelezően a Yondr nevű speciális tasakba kell tenni az eszközöket.

Yondr

Az esemény leírása szerint „a vendégek végig maguknál tarthatják a Yondr-tasakba zárt eszközeiket és az előadótéren kívül kijelölt helyeken használhatják azokat”, de „bárki, aki lezáratlan eszközt, telefont, órát vagy egyéb kiegészítőt használ az előadótérben az előadás alatt, ki lesz kísérve a helyszínről”.

Mi a tényleges szerepe ennek a zsáknak? És szerinted miért alakult át ennyire a standuposok viszonya a nyilvánossággal az elmúlt években?

Ha engem kérdezel, koncerten kamerázni még nem olyan zavaró, mert nagy a tömeg és sok a fény. Bár ott is bosszantó néha, ha telefonerdőben áll az ember. Produkciós szempontból a standup visszafogottabb, és valószínűleg a mobilos videóhoz képest egy profi kamerafelvétel sokkal többet is tud átadni belőle azoknak, akik nem jutottak be.

Bárszék, mellette egy pohár víz, ültetett közönség, sötét atmoszféra, nyugodt környezet: idegesítő lehet, ha valaki pont előttem ül egy hathüvelykes telefonnal.

A kulturális okok mellett ott lehet az is, hogy a művész kontrollálni szeretné, mi jut ki a fellépésből. A könnyűzenével szemben a standupban dinamikusabban változik a tartalom. Biztosan vannak visszatérő panelek, de emellett tuti, hogy minden este kicsit más. A művészek valószínűleg ezt az izgalmat szeretnék megtartani.

Amit a széles közönség számára is meg akarnak mutatni, azt majd felvetetik a menedzsmentjükkel. Vannak teljes standupestek a YouTube-on, de azokat külön szerződések alapján szokták felvenni.

És a tartalom védése szempontjából beszédes a Netflixszel kötött, csúcsgázsis szerződése is. Szerinted van bármi esély egy budapesti duplázásra, hogy többen bejussanak?

Az ő menetrendjéhez kell igazodni. Én szeretnék még egy időpontot, de nem ismerem a naptárját.

Olyan nem hangzott el, hogy nem hajlandó még egy napot Magyarországon tölteni. De azért tudomásul kell venni, hogy egy elég nagy profilú, elfoglalt fellépőről van szó.