azkomgec logo
azkomgec.hu
azkomgec logo
azkomgec.hu
Főoldal / 170 milliárddal lett gazdagabb Elon Musk, miután beállt Trump mögé

170 milliárddal lett gazdagabb Elon Musk, miután beállt Trump mögé

11 megtekintés
Milliárdosok Üzlet dollármilliárdos Donald Trump Elon Musk leggazdagabb SpaceX tesla twitter USA
170 milliárddal lett gazdagabb Elon Musk, miután beállt Trump mögé

Véget értek Elon Musk feladatai a DOGE-nál, ám a világ leggazdagabb embere egy lehetőségekkel teli és szövetségi vizsgálatoknak kevésbé kitett cégbirodalomhoz tér vissza. Egyedül a megítélése romlott. De az nagyon.

A Forbes USA cikke.


Elon Musk visszavonul, legalábbis távozik a Trump-kormányból – derült ki a héten. A világ leggazdagabb embere a saját közösségi platformján, az X-en vett búcsút az amerikai állam kiadásainak megvágására létrehozott ügynökségtől, a DOGE-tól.

Elon Musk eredetileg is ideiglenesre tervezte a szerepét a Trump-kormányban. A kormányzati ciklus elején különleges alkalmazotti státuszt kapott, ami évi 130 nap munkaviszonyt tett számára lehetővé. Ugyanakkor Musk elmondta, hogy „csalódott” Trump költségvetési törvényjavaslata miatt, mert az több ezermilliárd dolláros adókedvezményeket, és magasabb a védelmi kiadásokat tartalmaz. Állítása szerint Trump javaslata növelné a szövetségi állami deficitet, ami ellentétes a DOGE és az ő munkájával.

Ugyanakkor Elon Musk már nemrégiben a Katari Gazdasági Fórumon, egy virtuális interjúban is kijelentette, hogy kevesebb politikai adományozást tervez a jövőben. „Sokkal kevesebbet fogom csinálni a jövőben. Azt hiszem, ez elég volt” – mondta Musk, aki a 2024-es kampány legnagyobb egyéni adományozójaként 290 millió dollárral támogatta Donald Trumpot.

„Ha a jövőben értelmét látom a politikai adományozásnak, akkor folytatni fogom. Jelenleg nem látok rá okot.”

Nem meglepő a kijelentés: a Trump-adminisztráció mindössze négy hónap alatt bőven megtérítette Musk befektetését. A vállalkozásai kevesebb szabályozással vagy ellenőrzéssel szembesülnek, miután az őket érintő kormányzati vizsgálatok egy részét leállították, felfüggesztették, vagy ellehetetlenítették – részben Musk saját, a DOGE által szövetségi ügynökségek beszántására vagy finanszírozásuk csökkentésére irányuló erőfeszítéseinek köszönhetően.

Cégei, különösen a SpaceX, új, több milliárd dolláros kormányzati megbízásokra számíthatnak. A globális színtéren Musk üzleteket kötött, engedélyt kapott külföldi működésre, gyakran a Trump-kormányzat hallgatólagos vagy nyílt támogatásával.

És aztán ott van a személyes haszon. Musk sokkal gazdagabb lett, mióta beállt Trump mögé. Jelenleg 419 milliárd dollár a vagyona, azaz körülbelül 170 milliárddal több, mint tavaly július 15-én, két nappal azután, hogy Trump túlélt egy merényletkísérletet Pennsylvaniában, amit követően Musk melléállt.

  • A Tesla árfolyama 20 százalékot esett, mióta Trump visszatért a Fehér Házba január végén, de még mindig 35 százalékkal magasabb, mint 2024 júliusának közepén.
  • A SpaceX értéke jelenleg 350 milliárd dollár, csaknem kétszer annyi, mint mielőtt Musk Trumpot kezdte támogatni.
  • Harmadik legnagyobb vállalatát, az xAI Holdingsot, amely most az X közösségi médiaplatformot és az xAI mesterséges intelligencia startupot foglalja magába, 113 milliárd dollárra értékelték közelmúltbeli fúziója során, ami több mint háromszorosa annak, amennyit a két cég egy évvel ezelőtt ért.

Trump és Musk kritikusai szerint a milliárdos részvétele a DOGE-ban és kapcsolata az elnökkel kizárólag anyagilag előnyös a világ leggazdagabb embere. „Musk úr vállalkozásainak a természete, illetve azok állami megrendelésekből származó jelentős bevétele bizonyítják, hogy eddig is sok szállal kapcsolódott a kormány szabályozási funkcióihoz, most pedig befolyásolhatta a kormány működését” – állapította meg egy, a USA képviselőházának demokrata kisebbsége által áprilisban írt jelentés.

„Trump elnök nem választhatott volna nála összeférhetetlenségre hajlamosabb embert.”

Donald Trump amerikai elnöke azonban ezt nyilvánosan elutasítja. „Ha összeférhetetlenség áll fenn, akkor távol tartjuk tőle” – mondta az elnök februárban az Ovális Irodában. Musk szintén tagadta, hogy összeférhetetlenségről lenne szó, és azt mondta, nincs szerepe a SpaceX kormányzati szerződésekre történő pályázati eljárásaiban.

„Az utalás arra, hogy Elon Musk cégei valamilyen módon hasznot húznának abból, hogy Musk a Fehér Házban tölti az idejét, alaptalan és hiányzik belőle az újságírói integritás” – írta Harrison Fields, Trump helyettes-sajtófőnöke, egy Forbesnak küldött emailben.

„Elon cégeit gyújtogatás, rongálás, lövöldözés, kibertámadások, bojkottok és személyes támadások érték; ilyen még nem történt amerikai üzletemberrrel vagy céggel. Ahogy az számos alkalommal elhangzott, Trump elnök nem tolerálja az összeférhetetlenséget, Elon pedig továbbra is betartja a pazarlás, a csalás és a visszaélés felszámolására irányuló küldetése során alkalmazandó etikai irányelveket.”

info New York, 2025. március 02. Elon Musk milliárdos üzletember, az amerikai kormányzati hatékonyságért felelõs adminisztratív testület (Department of Government Efficiency – DOGE) vezetõje és Donald Trump amerikai elnök ellen tüntetnek a Tesla New York-i bemutatószalonja elõtt 2025. március elsején. MTI/EPA/Sarah Yenesel
Elon Musk milliárdos üzletember, az amerikai kormányzati hatékonyságért felelős adminisztratív testület (Department of Government Efficiency – DOGE) vezetője és Donald Trump amerikai elnök ellen tüntetnek a Tesla New York-i bemutatószalonja előtt 2025. március elsején. Fotó: MTI/EPA/Sarah Yenesel

Kézi vezérelt önvezető szabályok

Valóban: Trump elnöksége alatt nem volt minden rózsás Musknak. A kormány által kivetett vámok, köztük a kínai importot érintő 30 százalékosak, nagy valószínűséggel növelni fogják a Tesla, a SpaceX és az xAI ellátási láncainak költségeit.

A Tesla eladásai minden jelentős piacon visszaestek, nagyrészt a Musk kormányzati hatékonyságért felelős adminisztratív testületével (Department of Government Efficiency, DOGE) kapcsolatos tevékenységével szembeni, hónapokon át növekvő fogyasztói ellenérzések miatt. Egy amerikai Reuters/Ipsos közvéleménykutatás a múlt hónapban már azt találta, hogy a válaszadók 58 százalékának negatív véleménye volt Muskról, szemben azzal a 39 százalékkal, akiknek pozitív.

Eközben békés tüntetők, vandálok és gyújtogatók egyaránt célba vették a Tesla-kereskedéseket és bemutatótermeket. Musk, aki bizonygatta, hogy a Tesla eladásai fellendülőben vannak, azt mondta egy katari interjúban, hogy kifejezetten személyesen érintette a Tesla-ellenesség.

„Musk úr és a DOGE munkája jelentős károkat okozott a Tesla márkának, mind az országon belül, mind nemzetközileg, tehát igen sokba került Musknak” – mondja Gil Luria, a D. A. Davidson egy technológiai elemzője, hozzátéve: „a folt a márkán… szinte példa nélküli az autóiparban.”

Trumpnak köszönhetően viszont Musknak így is bőven van miért mosolyognia. Januárban ugyanis az amerikai aláírt egy rendeletet, amely akadályozta a Munkaügyi Minisztérium egyik hivatalát, amely a Tesla gyáraiban történő állítólagos munkahelyi diszkriminációt vizsgálta. Ennek következtében felfüggesztették a vizsgálatot – írta a San Francisco Standard. Márciusban ezután Donald Trump személyesen szállt be a kampányba: Teslák vásárlására buzdította az amerikaiakat egy emlékezetes, a Fehér Ház pázsitján megtartott sales pitch keretében.

A legfőbb kérdés jelenleg a Tesla jövőbeli növekedésének lehetőségei szempontjából a Trump-kormány hozzállása a részben vagy teljesen önvezető autók iránt. Tavaly a Nemzeti Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatal két vizsgálatot indított – az elsőt a Tesla teljes önvezető funkcióival, a másodikat a Tesla távoli önvezető funkcióival kapcsolatban –, amelyek az hivatal honlapja és egy szóvivője szerint továbbra is folyamatban vannak.

info Washington, 2025. március 11. Elon Musk milliárdos üzletember, a kormányzati hatékonyságért felelõs hivatal vezetõje (b) és Donald Trump amerikai elnök egy Tesla volánja mögött a washingtoni Fehér Ház kertjében 2025. március 11-én. Trump kijelentette, hogy vásárol egy új Teslát, hogy jelképesen ezzel is támogassa Musk cégét, ugyanis egy nap alatt 15 százalékot, három hónap alatt 53 százalékot esett a Tesla árfolyama. MTI/EPA/SIPA pool/Samuel Corum
Elon Musk és Donald Trump egy Tesla volánja mögött a washingtoni Fehér Ház kertjében 2025. március 11-én. Ekkor Trump kijelentette, hogy vásárol egy új Teslát, hogy jelképesen ezzel is támogassa Musk cégét, ugyanis egy nap alatt 15 százalékot, három hónap alatt 53 százalékot esett a Tesla árfolyama. Fotó: MTI/EPA/SIPA pool/Samuel Corum

Áprilisban azonban a Közlekedési Minisztérium eltörölte azt a törvényt, amely a részleges és teljes önvezető funkciókkal rendelkező autógyártókat a nem halálos kimenetelű balesetek bizonyos típusainak jelentésére kötelezte. A változás előnyös a Teslának és árt a Waymónak, az Alphabet teljesen önvezető járműgyártó cégének, ami számos városban aktív éskomoly konkurrencia a Tesla számára – mondja Dan Ives, a Wedbush Securities elemzője. A Közlekedési Minisztérium szóvivője elutasítja, hogy ez a változás a Teslának kedvezne, és azt mondja, a Közlekedésbiztonsági Hivatal azért döntött így, hogy „a munkájába nagyobb mértékben beleszámító balesettípusokkal foglalkozhasson.”

Elon Musk a Tesla teljesen autonóm járműveinek tömeges gyártásával tervezi felvenni a versenyt a Waymóval.

Egy CNBC-nek adott interjúban azt mondta, hogy jövőre már önvezető Teslák százezreire számít az amerikai utcákon. Ez persze nem valószínű: a Waymo évek óta gyártja az autóit, 1500 már forgalomba állt négy amerikai városban, jövőre további 2000-et terveznek.

Az önvezetői Teslákkal ráadásul olyan problémák merültek fel, mint lekésett határidők és biztonsági fiaskók, írta a Forbes múlt hónapban. A Trump-admnisztráció ettől még úgy tűnik, támogatja Musk céljait. Sean Duffy közlekedésügyi miniszter nemrégiben ellátogatott a Tesla Austin melletti gigagyárába, hogy találkozzon Muskkal, és saját szavaival élve „első kézből láthassa a teljesen önvezető járművek jövőjét”.

„Becsléseink szerint az MI és önvezető lehetőség maga legalább 1 billió dollárt ér a Teslának”

– mondja Ives, akinek a cége, a Wedbush 500 dollárra emelte a Tesla irányárát (múlt pénteken 339 dollár volt). „Teljes mértékben arra számítunk, hogy a Trump-féle Fehér Ház alatt ezek a kulcsfontosságú kezdeményezések most gyorsított ütemben fognak megvalósulni, mivel a szövetségi szabályozási háló, amellyel Musk és társai az elmúlt néhány évben a teljes önvezetés/autonómia körül találkozhattak, Trump alatt sokkal egyszerűbbé válhat.”

Űrbarátok galaktikus profittal

A SpaceX-nek is megkegyelmezett az új rendszer. Az Igazságügyi Minisztérium ejtette a vádat a SpaceX-szel szemben, miután a cég nem volt hajlandó bizonyos bevándorlókat alkalmazni.

A Nemzeti Munkaügyi Kapcsolatok Testülete, amely 2024 januárjában beperelte a SpaceX-et nyolc olyan alkalmazott állítólagos jogtalan elbocsátása miatt, akik nyílt levelet írtak Muskot kritizálva, áprilisban megszüntette saját perét egy SpaceX-szel közös beadványban, amely megkérdőjelezte, hogy a testületnek van-e egyáltalán joghatósága az eredeti követelések ügyében.

A testület korábbi vezetője nem ért egyet a döntéssel. „Ez a hirtelen irányváltás rendkívül szokatlan és hatalmas visszaesés a SpaceX dolgozói számára. A SpaceX újabb sikeres próbálkozását jelenti, amivel visszafogja és akadályozza a dolgozói erőfeszítéseit arra, hogy véleményt mondhassanak” – mondja Lauren McFerran, aki jelenleg a Century Foundation agytröszt vezető munkatársa.

A SpaceX-nek már akkor is bőven akadtak állami megrendelései, mielőtt Trump visszatért a Fehér Házba.

A SpaceX jelenleg közel 16 milliárd dollárnyi aktív szerződése van a szövetségi kormánnyal, amelyből 6 milliárd dollárt a Védelmi Minisztérium ítélt oda áprilisban

– derül ki a Képviselőház demokrata kisebbségi tagjainak áprilisi jelentéséből. Musk rakétagyártó cége a hírek szerint „első számú esélyes” a Trump által kívánt „Aranykupola” védelmi pajzs megépítésére is. Ez valószínűleg egy több milliárd dolláros szerződést jelentene a Pentagonnal, a projekt ugyanis várhatóan 175 milliárd dollárba kerülne három év alatt.

„A minisztériumnak jelenleg nincsenek bejelentései az Aranykupolával kapcsolatos jövőbeli szerződésekkel kapcsolatban” – nyilatkozta e-mailben egy magas rangú védelmi minisztériumi tisztviselő a Forbesnak.

info Washington, 2025. február 12. Elon Musk amerikai milliárdos üzletember, az amerikai kormányzati hatékonyságért felelõs adminisztratív testület (Department of Government Efficiency – DOGE) vezetõje a kormányzati mûködés racionalizálása érdekében tett eddigi lépéseit és terveit ismerteti a sajtó képviselõivel Donald Trump amerikai elnök társaságában a washingtoni Fehér Ház elnöki dolgozószobájában 2025. február 11-én. Balról Musk egyik gyermeke, X A Xii. MTI/EPA/CNP pool/Aaron Schwartz
Elon Musk amerikai milliárdos üzletember, az amerikai kormányzati hatékonyságért felelős adminisztratív testület (Department of Government Efficiency – DOGE) vezetője a kormányzati működés racionalizálása érdekében tett lépéseit és terveit ismerteti a sajtó képviselőivel Donald Trump amerikai elnök társaságában 2025. február 11-én. Fotó: MTI/EPA/CNP pool/Aaron Schwartz

„A SpaceX-ben megvan a potenciál, hogy állami megrendeléseket kapjon, tehát Musk és a kormány kapcsolata hasznos”

– mondja Gil Luria, a D.A. Davidson elemzője.

A Starlink, ami a SpaceX becsült 13,1milliárd dolláros bevételének körülbelül kétharmadát tette ki tavaly, közvetlen támogatást kap Trumpéktól. A Külügyminisztérium és az amerikai nagykövetségek „sürgetik a nemzeteket, hogy adjanak zöld utat az amerikai műholdas cégeknek, gyakran név szerint említve a Starlinket, Marco Rubio külügyminiszter pedig „kifejezetten utasította a tisztviselőket, hogy sürgessék a [Starlink] szabályozási jóváhagyását” – írta a Washington Post néhány hete.

Eközben kisebb afrikai országokban az amerikai diplomaták „nyomást gyakoroltak a kormányokra, hogy gyorsítsák fel a Starlink engedélyezését, a vállalat alkalmazottai és a külföldi vezetők közt pedig beszélgetéseket szerveztek” – írta a ProPublica is.

Amerikában a Starlink új szerződést köthet a Szövetségi Légügyi Hatósággal. A hatóság egy „kezdeti tesztelési időszak” részeként kezdte meg a kísérletet a Starlinkkel, lehetségesnek tartva, hogy az internetszolgáltatás hozzájárulhat „a repülésbiztonság hosszú távú infrastrukturális fejlesztéséhez” – közölte a SpaceX márciusban.

A Közlekedési Minisztérium szóvivője megerősítette, hogy a Szövetségi Légügyi Hatóság Alaszkában, Oklahoma Cityben és Atlantic Cityben található létesítményeinél is tesztelik a Starlinket. „Ahhoz, hogy fejlesszük a telekommunikációs rendszerünket, több céggel és több technológiával fogunk dolgozni – nincs egy-technológiás megoldás. Ezért nem csak műholdakat tesztelünk, hanem a biztonság érdekében üvegszálas és vezeték nélküli opciókat is” – írta a szóvivő e-mailben.

Mesterséges tereprendezés

Eközben az xAI, Musk mesterséges intelligenciával foglalkozó startupja – amely a Grok nevű nagy nyelvi modellt működteti – kormányzati megrendelésekre pozicionálja magát, hiszen kifejezetten az amerikai szövetségi kormányzásra fókuszáló vállalkozást épít fel a kormányzati ügynökségektől kapott adatok segítségével – közölte nemrégiben a The Information.

A Musk-féle DOGE már eddig is a GROK-ot használta a kormányzati munkában, és a Nemzetbiztonsági Minisztérium munkatársait is erre próbálja rávenni

írta a Reuters. (A Nemzetbiztonsági Minisztérium elutasította, hogy a DOGE bármilyen eszközök vagy termékek használatára erőltetné a dolgozóit; az xAI nem kívánt válaszolni.)

Musk AI-cégének, ami egy masszív szuper-komputert épít Memphisben, szintén kedvező lehet a Környezetvédelmi Ügynökség meggyengülése; az ugyanis saját bevallása szerint „az amerikai történelem legnagyobb deregulációs intézkedéséhez” látott hozzá a hírhedt leépítésekkel. Valójában azonban némi hátsószándék sejlett fel abban is, hogy tavaly ősszel az ügynökség vizsgálni kezdte az xAI-t, miután a céget azzal vádoltak meg, hogy megfelelő engedélyek nélkül üzemelteti az ideiglenes gázturbináit, megsértve a tiszta levegőről szóló törvényt. Egy szóvivőjük e-mailben azt írta a Forbesnak, hogy „még mindig vizsgálják” az ügyet.

Úgy tűnik, Elon Musk kisebb cégei is előnyökhoz jutnak. Trump januárban, a szövetségi ügynökségek főfelügyelőinek körében végrehajtott tisztogatásának keretében kirúgta a Mezőgazdasági Minisztérium főfelügyelőjét, Phyllis Fongot is, aki Musk vitatott agyimplantátumokkal foglalkozó startup cégét, a Neuralinket vizsgálta állatokkal való állítólagos rossz bánásmód miatt – írja a Reuters, amely arról számolt be, hogy a vizsgálat januárban még folyamatban volt. (A mezőgazdasági minisztérium nem kívánt válaszolni.)

Musk alagútépítéssel foglalkozó startupja, a Boring Company, egy Las Vegasi alagút kivételével még egyetlen számottevő projekttel sem készült el 2017-es alapítása óta, jelenleg azonban az amerikai Szövetségi Vasúti Hatósággal tárgyal a 8,5 milliárd dolláros Amtrak-projektben való részvételről – írta a New York Times.

A Közlekedési Minisztérium szóvivője szerint még nem született döntés az ajánlatokról, és állították azt is, hogy „az Amtrak a Minisztériummal egyeztetve a szerződéskötések és alvállalkozói szerződések kiírására vonatkozó szokásos eljárásokat fogja követni”.

info Doha, 2025. május 14. Elon Musk milliárdos üzletember, a Kormányzati Hatékonységi Hivatal vezetõje érkezik a Donald Trump amerikai elnök tiszteletére rendezett díszvacsorára Dohában 2025. május 14-én. MTI/AP/Alex Brandon
Elon Musk Dohában 2025. május 14-én. Fotó: MTI/AP/Alex Brandon

Mindeközben pedig Trumpot május eleji, közel-keleti látogatására Musk is elkísérte, a látogatást ráadásul üzletkötések követték. Szaúd-Arábia beleegyezett a Starlink bevezetésébe a tengeri és a légi közlekedésben, Abu-Dzabi  pedig (ami februárban jelentett be egy alagútásási projektet a Boring Company-vel) egy Neuralinkkel végzett klinikai kísérletet tervez.

Visszatérve a Fehér Házba, Musk csatlakozott Trumphoz egy élőben közvetített találkozóra Cyril Ramaphosa dél-afrikai elnökkel. A beszélgetés alatt Trump azért hordta le külföldi kollégáját, mert az nem akadályozta meg a dél-afrikai fehérek állítólagos népirtását (amelynek megtörténésére nincs bizonyíték); ez a téma pont Musk egyik kedvenc problémája.

„Nem akarom, hogy Elon belekeveredjen. Annyit kell csinálnom, hogy keresek neki valami mást” – mondta Trump az Ovális Irodában tartott előadás alatt, a jelenlevők nevetésére.

„Ezt akarta Elon.”

Kapcsolódó cikkek