Egy év alatt a tizedére csökkent a propagandasajtó legnagyobb kiadójának nyeresége
A propagandasajtó médiapiaci trendfordulójaként értelmezhető tehát a Megafon mellett a Mandiner újraszervezése és a Harcosuk Klubja is.
Mi történt? 90 százalékkal, 3,3 milliárdról 321 millió forintra esett vissza a Mediaworks nyeresége 2024-ben.
A propagandakiadó bevétele 3 százalékkal csökkent a 2024-ben a megelőző évhez képest.
- Amíg 2023-ban 57,3 milliárd forint,
- addig tavaly 57,1 milliárd forint bevételük volt.
Kontextus. A Forbes.hu tavaly októberben elsőként írta meg, hogy a Mandiner a Mediawork kiadójától az MCC alá kerül. Lapunk értesülését a Mediawork elsőre közleményben tagadta, végül december 23-án beismerte. Az átszervezés következő lépcsőjeként a mediaworksös Origo kerülhet új vezetőség, az egy fokkal sikeresebbnek tűnő Megafon Központ alá. Erről itt írtunk.
Miért fontos ez? Orbán Viktor kötcsei beszédében és a sajtó kérdéseire válaszul több ízben kifejezte elégedetlenségét mind a kormánypárti sajtó és influenszervilág teljesítményével, mind a monolit politikai kommunikációval.
Mivel a Mediaworks egyértelműen dominálja az állami hirdetések piacát, a profit csökkenése egy beszédes jel. A magyar kormány már nem tudja – vagy látja értelmét – akkora mértékben támogatni a médiabirodalmat, mint korábban.
A propagandasajtó médiapiaci trendfordulójaként értelmezhető tehát a Megafon létrejötte mellett a Mandiner újraszervezése, és legújabban a Harcosuk Klubja rendezvény is. A Mediaworks legfrissebb számai is ezt a folyamatot látszanak alátámasztani.
A Mediaworksről. A kormánypárti Közép-Európai Sajtó és Média Alapítvány (KESMA) alá tartozó Mediaworks az ország legnagyobb kiadója. A propagandavállalat
- az Origo.hu,
- a Ripost,
- a Világgazdaság,
- a Magyar Nemzet,
- a hírTV a és hírFM,
- a BORS,
- a hot! és hot! EXTRA,
- a Metropol,
és számos – egykor patinásnak számító – megyei napilap, mint például a Napló (Veszprém), a Kisalföld, vagy a Délmagyarország kiadásáért felel.
Maga a KESMA kormányközeli milliárdosok „felajánlásai” után jött létre 2018-ban, amikor is egymás után, katonás rendben ajándékozták el több tíz milliárd forintot érő médiaportfóliójukat a direkt erre a célra létrehozott, és kormánypárti káderek által vezetett alapítványnak.
A Mediaworks ezek közül a legnagyobb, egykor Mészáros Lőrinc érdekeltsége volt. A KESMA lapok vezetői több alkalommal is jártak egyeztetésen a Karmelitában, és nyíltan a kormánypárti propaganda fontos elemei – a 2023-ban rekord bevételt könyvelő Megafon mellett.