azkomgec logo
azkomgec.hu
azkomgec logo
azkomgec.hu

„Lowkey hatalmasat szólt a Trump tali!” – sikeres politikusait is lecseréli a Fidesz, ha nem tudnak tiktokozni

5 megtekintés
444
Karácsony Gergely gyurcsány ferenc gulyás gergely fidesz jakab péter Szentkirályi Alexandra polt péter tuzson bence közösségi média magyar péter hoppál fiatalok nagy istván tiktok lowkey Szijjártó Péter vitézy dávid orbán viktor vitályos eszter Lázár János tállai andrás navracsics tibor Zohran Mamdani POLITIKA
Blurred placeholder

„Laci, egyébként a TikTokon te hogy fogsz menni?

Há nálunk nem divat a Tiktok.

Ühüm.”

Ezt a történetet mesélte el Kubatov Gábor, a Fidesz pártigazgatója a Mandiner klubestjén a napokban. Novemberben a Fidesz összes jelöltjével leültek beszélgetni fél órát a választókerületéről és a kommunikációs képességeiről. Ezek egyikén hangzott el Kubatov szerint a fenti párbeszéd közte és a jelölt között. (Hogy miért pont Lacit mondott Kubatov, azt ő tudja – mindenesetre Vigh László nem indul újra Zalában.)

A pártigazgató felhozott egy sztorit. Van egy fantasztikus képviselőjük, aki toronymagasan, hatvan százalékkal nyerte a körzetét, megbecsült ember. A fideszes politikus egy rendezvény után a maradék ételt Kubatov szerint el akarta vinni a rászorulóknak. De csináltak róla egy fényképet, hogy az ételhordót beteszi az autójába, és azt állították, hogy hazahordja az ételt a rendezvényekről. „Két óra alatt megvolt a kampány, és nem tudott válaszolni rá, mert nem volt meg a képessége.”

Kubatov ezzel kötött át arra, hogy a kormánypárt egy szerinte sikeres időszak után lecseréli a képviselők 40 százalékát, mert a képességeknek meg kell lenni. „Sok esetben korfüggő, tisztességes, becsületes emberek, akik a körzetük fantasztikus képviselői, őket sok esetben valami más munkára kell rábírni, mert ezt a dolgot nem tudják megoldani.”

Csatasorba állított fideszes Mamdanik

November 4-én a kezdeti kilátásokkal dacolva megválasztották New York első muszlim polgármesterét, a 34 éves, szociáldemokrata Zohran Mamdanit. Győzelmében nagy szerepet játszott jól megkomponált közösségimédia-jelenléte, amivel csak a Tiktokon 3 millió követőt szerzett.

Mamdani már 2022-ben is kitűnt a többi politikus közül, amikor második ciklusáért indult New York állam egyik képviselőjeként. Ekkor alakult ki jellegzetes, sétálva magyarázó, dinamikus, közérthető stílusa. A 2024-es amerikai elnökválasztás után New York utcáin ácsorogva próbált leszólítani kiábrándult demokratákat, Trump-szavazókat és olyan, végképp reményvesztett állampolgárokat, akik inkább el se mentek szavazni. Meg akarta érteni, mit szúrtak el ennyire a demokraták, miért szavazott ennyi New York-i Trumpra. Kutatómunkája eredményesnek bizonyult,

a szavazók több mint fele mellette adta le a voksát, a 18 és 29 év közöttiek 78 százaléka rá szavazott.

Az, hogy a fiatalok ilyen hihetetlen arányban támogatják Mamdanit, nagyban köszönhető a közösségi médiás kampányának. A Wired amerikai techmagazin egyenesen az „internet polgármesterének” nevezte Mamdanit.

A Mamdani-féle sikeres online stratégia éles kontrasztban áll a Fidesz eddigi közösségi médiás tevékenységével. A Medián júniusi felmérése szerint a 18-29 éves korosztály mindössze 16 százaléka húzná be az X-et a Fideszre. Annak ellenére, hogy Orbán nyíltan kimondta, hogy nem kell pánikolni, mert az idősek nagyobb arányban mennek el szavazni, a Fidesz nem engedheti el a fiatalokat sem.

A dübörgő digitális szabadságharc élcsapata, a Megafon/Patrióta főleg Facebookon és Youtube-on nyomul, a fiatalabbak körében preferált Instagramon és TikTokon nehezebben tudják érvényesíteni magukat. Bár igyekeznek alkalmazkodni a TikTok sajátos működéséhez, tartalmaik gyakran leívelő trendek bizonytalan utánzásában, az ellenzék ócsárlásában, sajtótájékoztatókból kiragadott rövid részletekben merülnek ki.

Jelenlétük ritkán emlékezetes vagy formabontó, leginkább akkor kerül reflektorfénybe, amikor egy-egy ügyetlenül megkomponált poszt vagy félresikerült reakció nagyobb visszhangot kelt. Amíg a fideszes boomerek bénáznak, Magyar Péter 1-2 naponta tolja ki valamivel kevésbé nézhetetlen videóit, a követői a kormánypárti tartalmak alatti kommentszekciókat leuralták, fideszes kommenteket csak keresve lehet találni. A tiszás túlerő miatt a Fidesz a folyamatos baklövések ellenére sem engedheti meg magának, hogy ne legyen jelen aktívan a Tiktokon.

Ezért is mondta Orbán Viktor a Harcosok Klubja októberi edzőtáborában, hogy „a digitális harcba bevonjuk a Magorékat”. Itt Dukász Magorra gondolt, aki a Digitális Polgári Körök egyik atyjaként fontos tagja a fideszes kampánygépezetnek, és még előadást is tartott a résztvevőknek a közösségi média és a tartalomgyártás csínjáról-bínjáról. Lentulai Krisztián a műsorában a hazai jobboldal social media gurujának nevezte őt, magáról pedig azt állította, hogy „heavy usere” a TikToknak. Dukász egyébként rajta volt a Trumpot meglátogató kegyencjáraton, Lázár Jánoshoz hasonlóan ő is tanulni mehetett ki.