Kukásautó-kartellt buktatott le a Gazdasági Versenyhivatal
Rekordösszegű, 270 millió forintos eljárási bírságot, és további 1,3 milliárd forintnyi bírságot szabott ki a Gazdasági Versenyhivatal (GVH), miután lebuktattak egy kukásautó-kartellt.
Mint közleményükben írják: 2014-2015-ben jellemzően a Környezet és Energia Operatív Programban (KEOP) jelent meg sok olyan pályázat, amelyek keretében a kedvezményezettek (önkormányzatok, önkormányzati és vízgazdálkodási társulások) hulladékkezeléshez, csatornatisztításhoz, illetve vízgazdálkodáshoz szükséges járműveket szerezhettek be állami forrásból. Ahhoz, hogy egy ilyen beszerzés megvalósuljon, a gépjárműveknek „össze kell állniuk”, ami azt jelenti, hogy egy alvázra a megfelelő felépítményt rárakva az ajánlattevő összeállítja az ajánlatát, és így indul a közbeszerzési tenderen. Tehát lehet ajánlattevő az alvázgyártó is, ha beszerzi a megfelelő felépítményt, illetve a felépítménygyártó is, amennyiben beszerzi a megfelelő alvázat.
A GVH észrevette, hogy több közbeszerzési tender esetében is tiltott módon összejátszhattak az ajánlattevő vállalkozások, ezért az érintett cégeknél előzetes bejelentés nélküli helyszíni kutatásokat, rajtaütéseket tartottak, és ezek során olyan bizonyítékokat szereztek be, melyek egyértelműen igazolták a kezdeti kartellgyanút.
Kiderült, hogy a Renault márkájú alvázak értékesítője, a Volvo Hungária Kereskedelmi Kft. és két felépítménygyártó, a MUT Kft. és a Seres Gépipari Kereskedelmi Kft., észlelve a nagy számú várható tendert, előzetesen egyeztetésbe kezdtek, hogy milyen felállásban indulnak az adott pályázatokon. Az volt a céljuk, hogy összehangolják a kapacitásaikat, és előre eldöntsék, hogy melyik tenderen melyik vállalkozás indul. Volt, hogy már kiírás előtt leegyeztették, hogy melyik cég fog indulni ajánlattevői pozícióban és melyik lesz csak beszállító.
A GVH azt írja, az érintett cégek tisztségviselői két-három heti rendszerességgel személyes találkozókon vettek részt, illetve egymással megosztott táblázatokban is vezették a kapacitásfelosztás megvalósulását.
Összesen 35 olyan közbeszerzési tendert sikerült detektálni, ahol a három cég között megvalósult tiltott piacfelosztás, illetve találtak további 15 olyan közbeszerzést is, ahol a három vállalkozás mellett – eltérő felállásban és eltérő számú tenderben – további négy cég – az Interteher Kft. és a vele egy vállalkozáscsoportba tartozó He Hans Eibinger Kft., az Eurotrade Kft. és a GIF Modul Kft. – is jogsértést követett el.
A mindössze egy tenderben érintett GIF Modul Kft.-t kivéve minden cég beismerte a jogsértéseket, és többségük engedékenységi kérelemmel is élt a GVH felé.
Ezek mérlegelése után a GVH Versenytanácsa összesen 1 milliárd 278,4 millió Ft bírságot szabott ki hat vállalkozásra, a legnagyobb bírságot, 972,9 millió Ft-ot a Volvo Hungária Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. kapta, illetve ennek a cégnek további 270 millió forint – rekord összegű – eljárási bírságot is kell fizetnie a helyszíni kutatás során beszerzett adatokhoz való hozzáférés akadályozása miatt. A Seres Kft. 264,6 millió Ft-ot, a GIF Modul Kft. 31 millió Ft-ot, a Interteher Kft. 4,6 millió Ft-ot, az Eurotrade Kft. 3,3 millió Ft-ot, a He Hans Eibinger Kft. pedig 2,1 millió Ft-ot kell befizessen a központi költségvetésbe 30 napon belül.
A hetedik érintett cég, a MUT Kft. az eljárás során összetett együttműködést vállalt, valamint kompenzációként összesen 116 millió Ft-ot fizetett ki közvetlenül a közbeszerzésben érintett ajánlatkérőknek. Mivel ez az összeg meghaladta az együttműködés révén a cégre kiszabható bírságot, ezért a GVH Versenytanácsa további bírságot rájuk már nem szabott ki.