Csúszik a sorozatgyártás a BYD szegedi üzemében

A kínai BYD 2026-ban indítja csak el a szegedi elektromosautó-gyárában a sorozatgyártást, és legalább az első két évben csökkentett kapacitással tervezi működtetni az üzemet – írja a Reuters.
A lap forrásai szerint a BYD 4 milliárd eurós szegedi gyára 2026-ban kezdi meg a tömeggyártást, de abban az évben csupán néhány tízezer jármű készül majd. Ez a jóval elmarad a gyár 150 ezer darabos kezdeti kapacitásától. A gyár maximum kapacitása évi 300 ezer autó lenne. A BYD korábban azt mondta, hogy októberben elindítja a szegedi gyárat, de a tömeggyártás konkrét időpontjáról nem nyilatkozott. A gyártást 2027-ben várhatóan fokozatosan növelik, de továbbra is elmarad majd a tervezett kapacitástól.
Ezzel párhuzamosan Kína legnagyobb autógyártója a vártnál korábban indítja el új törökországi üzemét. A Manisában épülő 1 milliárd dolláros üzem eredetileg 2026 végén indult volna, évi 150 ezer járművel, de már jövőre több autót fog előállítani, mint a szegedi gyár.
A BYD azért építi a magyarországi gyárat, hogy vámmentesen értékesíthessen autókat Európában. Jelenleg minden európai BYD-autót Kínában gyártanak, ezekre az EU dömpingellenes vámot vetetett ki a standard 10 százalékos alapvám mellett, ami a BYD esetében összesen 27 százalékot jelent. A törökországi üzemben gyártott autók nagy részét szintén Európába szánják, ezek vámmentesen exportálhatók az EU-ba.
A Reuters szerint a törökországi gyártás felé való elmozdulás jól szemlélteti azt a kihívást, amivel a kínai autógyártók szembesülnek: miközben igyekeznek elkerülni az EU által kivetett büntetővámokat, nem szívesen vállalják az európai magasabb bér- és energiaköltségeket.