Ukrán olajvezetékért lobbizik a MOL az EU-nál, az orosz függés megszüntetésre hivatkoznak

Bár a magyar kormány továbbra sem hajlandó megválni az orosz energiaforrásoktól, és elutasítják az Európai Unió tervét, ami 2027-től már Magyarországnak sem engedné az orosz olajimportot, a MOL párhuzamosan éppen azzal lobbizik Brüsszelben, hogy az orosz kőolaj kiváltására adjon pénzt és hozzáférést az Európai Bizottság egy ukrán olajvezetékhez.
Mint azt elsőként a Bloomberg megírta, a MOL az Odesza-Brody ukrán olajvezetékhez szeretne hozzáférést szerezni, és ehhez a - magyar kormány által elutasított - diverzifikálási kényszerre hivatkoznak.
"Ha az EU ragaszkodik ahhoz, hogy a régió lemondjon egy megbízható ellátási útvonalról, akkor szerepet kell vállalnia egy valódi alternatíva létrehozásában"
- érvelt Szabó Szabolcs Pál, a Mol értéklánc-menedzsmentért felelős alelnöke a gazdasági lapnak, jelezve, hogy a magyar energetikai vállalat hozzáférést szeretne kapni a jelenleg használaton kívüli ukrán kőolajvezetékhez. Szabó szerint az odeszai vezeték a tengeri kapcsolat révén mindenféle alternatív nyersolajhoz hozzáférést biztosítana, és ezzel a regionális, az EU-s és az ukrán ellátásbiztonságot is segítené.
Ez persze csak akkor lenne reális, ha valamilyen tartós tűzszüneti megállapodás, mondjuk, hogy béke lépne életbe: jelenleg ugyanis az oroszok blokád alatt tartják a fekete-tengeri ukrán kikötőt, így oda sehonnan sem tudnának tankerek nyersanyagot szállítani. Maga a vezeték is súlyosan sérült, és a szakértők szerint komoly költségekkel járna a helyreállítása.
A Szarmatia néven is ismert Odesza-Brody olajvezeték 670 kilométer hosszan fut a Fekete-tengertől majdnem a lengyel határig. 2001-ben adták át, 9 millió tonna az éves kapacitása, de soha nem vált meghatározóvá az energiaellátásban. Az eredeti elképzelés az volt, hogy a Kaszpi-tenger térségéből tudnak majd (például kazah vagy azeri) olajat szállítani rajta keresztül Ukrajna és Lengyelország felé. A diverzifikálásban nem igazán érdekelt oroszok azonban ezt sikeresen megfúrták, így inkább fordított irányból, Lengyelországból ment némi olaj délkelet felé.
Most a MOL elképzelése, hogy tetszőleges eredetű tengeri olajat lehetne szállítani a Szarmatián nyugatra, ahonnan aztán a Barátság vezetéken át az Magyarországra jönne.