azkomgec logo
azkomgec.hu
azkomgec logo
azkomgec.hu

Szégyen és gyalázat – üzente Vitézy Dávid a kormánynak

3 megtekintés
Belföld kormány lázár jános szentendrei hév vitézy dávid
Blurred placeholder

Megjelent a Magyar Közlönyben a kormány döntése a H5 HÉV vonal fejlesztés előkészítésének lezárásáról és a kivitelezés megkezdésének támogatásáról. Az Orbán Viktor miniszterelnök által jegyzett határozat ezúttal határidő, felelős kijelölése nélkül csak annyit rögzít, hogy a kabinet egyetért

  • a H5 Batthyány tér – Szentendre vonal mielőbbi költséghatékony műszaki felújításával, a vonal állomási, megállóhelyi, utastájékoztatási infrastruktúrájának fejlesztésével;
  • a H5 HÉV vonal fejlesztés korábbi műszaki tartalmának „racionalizálásával”, a teljesítési szakaszban lévő tervezési szerződés lezárásával;
  • a H5 vonal fejlesztésének megkezdése érdekében a „racionalizált műszaki tartalommal” rendelkező, kivitelezésre vonatkozó közbeszerzési eljárás megindításával.

Vitézy Dávid, a Podmaniczky Mozgalom frakcióvezetője közösségi oldalán azt írta, hogy a Lázár János javaslatára hozott határozatban százezrek közlekedését meghatározó infrastruktúra jövőjét intézték el.

Úgy látszik, a budapesti és az agglomerációs utasok nem számítanak – ezt jelenti ugyanis ez a »racionalizálás«.

Emlékeztetett rá, hogy uniós forrásból éveken át dolgoztak a H5 átfogó felújításának részletes tervein. 2022 után Lázár János építési és közlekedési miniszter az egészet leállította, három évig nem történt semmi, a tervezés is ugyanott tart.

Majd most hirtelen a kampányban kijön ez a határozat, gyorsan lebutítják a műszaki tartalmat, hogy kiírjanak egy kampányra időzített építési közbeszerzést, hogy az agglomerációban és Óbudán legyen mit mondani legalább. (…)

Vajon az autópályák kapcsán miért nem jelent meg soha hasonló határozat?

Ott miért nem kell soha »racionalizálni« az ezermilliárdok elköltése kapcsán? A Mohácsi híd kapcsán a 400 milliárdos beruházási költséget vajon miért nem kellett racionalizálni? Miért az ország legforgalmasabb MÁV üzemeltetésű vonalának felújításán kell spórolni? Miért mindig Budapesten kell »racionalizálni« – ahol amúgy eleve a legtöbben használják ezeket a vonatokat és ahol messze a legnagyobb a vasútban rejlő növekedési potenciál.

Vitézy Dávid a döntés kapcsán hiányolta a pontos műszaki tartalmat, terveket. Úgy tudja, a fejlesztés érdemi elemei maradhatnak el: veszélyben a budapesti állomások akadálymentesítése, az érdemi csomóponti fejlesztése, a közös busz- és hévállomások, törölnék a lehetőséget az esztergomi vonalról való beközlekedésre a Batthyány tér felé.

A Podmaniczky Mozgalom frakcióvezetője óriási káoszra számít, teljesen szakszerűtlennek tartja egy félbehagyott tervezés közepén kiírni a kivitelezést. Ez aranybánya és végtelen időhúzási lehetőség lesz a kivitelezőnek – tette hozzá. Szerinte Lázár János nem veszi komolyan saját beruházási törvényét, amely szerint csak részletes kiviteli tervek alapján lehetne vállalkozásba adni egy ilyen munkát.

Itt ilyesmi nincs, sőt, még a korábbi tervezési fázisok sem készültek el. Ez csak kontár kapkodás így.

A szentendrei vonal utasai ugyanakkor még így is jobban járnak, mint a ráckevei, gödöllői vagy csepeli hév utasai, ahol már racionalizálás sincs. Az elmúlt négy év mérlege világos: Lázár János a hév-vonalak fejlesztését leállította, a H6, H7, H8, H9 vonalakon belátható időn belül már nem is ígérik a felújításukat és az új járműveket sem.

Szégyen és gyalázat

– summázta véleményét.

Kapcsolódó cikkek