azkomgec logo
azkomgec.hu
azkomgec logo
azkomgec.hu

Lejár Lázár Jánosék ultimátuma: újabb osztrák cég ellen nyit frontot az ÉKM

5 megtekintés

Forrás:

24.hu
Gazdaság Lázár János m30 strabag ékm útépítés
Blurred placeholder

„A Strabag nem tudja vállalni az általa vállalt határidőt. Az M30-ast már régen le kellett zárni, mivel tervezési és kivitelezési problémák voltak, és az első a közlekedésbiztonság. A Strabag azt vállalta, hogy garanciálisan kijavítja ezeket a hibákat október végéig. Azonban már most láthatjuk, hogy a munkával a hó végéig nem fognak tudni elkészülni, ami szégyen és gyalázat! Ez nem maradhat következmények nélkül, és mi mindent megteszünk annak érdekében, hogy a közlekedők minél hamarabb használatba vehessék az érintett útszakaszt” – jelentette ki az Építési és Közlekedési Minisztérium Facebook-videójában Nagy Bálint közlekedési államtitkár.

Mint a 24.hu februárban megírta, az M30-as autópálya Szikszó felől Miskolc felé vezető részét tavaly a 33-as kilométer (Miskolc-észak) és a 41-es kilométer (Szikszó csomópont) közötti részét lezárták. A helyszínen áldatlan állapotok uralkodnak, a forgalom a régi 3-as főútra zúdul. A lezárás oka, hogy az autópályán hiba keletkezett: megcsúszott a töltés, majd egyszerűen leszakadt az út. Bár a lezárás 2024 eleje óta tart, a repedés sokkal régebbi.

Lázár János ultimátumot adott az osztrák gyökerű Strabagnak, hogy amíg nem javítja ki az M30-as autópályán keletkezett hibát, addig a vállalattal nem írnak alá új szerződést. Akkor arról beszélt, hogy februárban megkezdik a munkálatokat és október 31-e a határidő a javításra, amelynek 4–5 milliárd forintos költsége a Strabagot terheli.

„Ez a példa azt mutatja, hogy a Strabag nem jó vállalat, nem jól dolgozik, semmi szükség nincs arra, hogy Magyarországon megbízást kapjanak” – mondta. Lázár tényként jelentette be, hogy el kell bontani az autópályát és újra fel kell építeni – megerősítve több ezer vascölöppel.

Ezt a szakaszt ugyanakkor nem a Strabag, hanem a francia tulajdonú Colas építette, de az ÉKM nem kommunikált semmit azzal kapcsolatban, hogy miért kell felújítani a 2021-ben átadott részt, miért kellett tetézni a környező településeken a közlekedési káoszt.

A szakértők szerint abban teljes egyetértés volt, hogy a rétegvíz megjelenése játszhatta a főszerepet az út leszakadásában, abban viszont már nem, hogy kié a felelősség.

Nem volt tisztázva, hogy ki készíttette az előzetes talajvizsgálatokat, a terveket, illetve megfelelő volt-e a kivitelezés. Az ÉKM annak idején elfogadta a kiviteli terveket, majd jóváhagyta a munkák után a kifizetéseket, így kérdéses, hogy miért a Strabagra húzzák a felelősséget.

Az eset mögött felsejlik, hogy Lázár János már évek óta a külföldi tulajdonú építőipari vállalatok kiszorítását tartaná kívánatosnak. Miniszteri kinevezése után nem rejtette véka alá, hogy nincsenek ínyére az építőipari multik, egyenesen azt közölte egy sajtótájékoztatón, hogy a „külföldi vállalatoknak semmi keresnivalójuk nincs a magyar piacon”.