Lejár Lázár Jánosék ultimátuma: újabb osztrák cég ellen nyit frontot az ÉKM

„A Strabag nem tudja vállalni az általa vállalt határidőt. Az M30-ast már régen le kellett zárni, mivel tervezési és kivitelezési problémák voltak, és az első a közlekedésbiztonság. A Strabag azt vállalta, hogy garanciálisan kijavítja ezeket a hibákat október végéig. Azonban már most láthatjuk, hogy a munkával a hó végéig nem fognak tudni elkészülni, ami szégyen és gyalázat! Ez nem maradhat következmények nélkül, és mi mindent megteszünk annak érdekében, hogy a közlekedők minél hamarabb használatba vehessék az érintett útszakaszt” – jelentette ki az Építési és Közlekedési Minisztérium Facebook-videójában Nagy Bálint közlekedési államtitkár.
Mint a 24.hu februárban megírta, az M30-as autópálya Szikszó felől Miskolc felé vezető részét tavaly a 33-as kilométer (Miskolc-észak) és a 41-es kilométer (Szikszó csomópont) közötti részét lezárták. A helyszínen áldatlan állapotok uralkodnak, a forgalom a régi 3-as főútra zúdul. A lezárás oka, hogy az autópályán hiba keletkezett: megcsúszott a töltés, majd egyszerűen leszakadt az út. Bár a lezárás 2024 eleje óta tart, a repedés sokkal régebbi.
Lázár János ultimátumot adott az osztrák gyökerű Strabagnak, hogy amíg nem javítja ki az M30-as autópályán keletkezett hibát, addig a vállalattal nem írnak alá új szerződést. Akkor arról beszélt, hogy februárban megkezdik a munkálatokat és október 31-e a határidő a javításra, amelynek 4–5 milliárd forintos költsége a Strabagot terheli.
„Ez a példa azt mutatja, hogy a Strabag nem jó vállalat, nem jól dolgozik, semmi szükség nincs arra, hogy Magyarországon megbízást kapjanak” – mondta. Lázár tényként jelentette be, hogy el kell bontani az autópályát és újra fel kell építeni – megerősítve több ezer vascölöppel.
Ezt a szakaszt ugyanakkor nem a Strabag, hanem a francia tulajdonú Colas építette, de az ÉKM nem kommunikált semmit azzal kapcsolatban, hogy miért kell felújítani a 2021-ben átadott részt, miért kellett tetézni a környező településeken a közlekedési káoszt.
Nem volt tisztázva, hogy ki készíttette az előzetes talajvizsgálatokat, a terveket, illetve megfelelő volt-e a kivitelezés. Az ÉKM annak idején elfogadta a kiviteli terveket, majd jóváhagyta a munkák után a kifizetéseket, így kérdéses, hogy miért a Strabagra húzzák a felelősséget.
Az eset mögött felsejlik, hogy Lázár János már évek óta a külföldi tulajdonú építőipari vállalatok kiszorítását tartaná kívánatosnak. Miniszteri kinevezése után nem rejtette véka alá, hogy nincsenek ínyére az építőipari multik, egyenesen azt közölte egy sajtótájékoztatón, hogy a „külföldi vállalatoknak semmi keresnivalójuk nincs a magyar piacon”.