Rekordot döntött a Midnight: egy lépéssel közelebb a repülő taxi

Saját korábbi rekordját döntötte meg a Midnight névre keresztelt légi jármű – írja a Live Science. Az eszköz egy elektromos, vertikális felszállással és landolási képességgel bíró gépezet, azaz eVTOL.
A Midnight a közelmúltban csúcsot ért el: 2100 méteres magasságban repkedett. A gyártó, az Archer Aviation reméli,
A járművet lítium-ion cellás akkumulátorok látják el energiával, és egy pilótát, utasokat és poggyászokat képes szállítani. A kereskedelmi repülőgépektől eltérően – amelyek általában 9000–13.000 ezer méteres magasságban repülnek – a Midnighthoz hasonló eVTOL-ok városi környezetben, 450–1200 méter között működnek.
Az új magassági rekord az Archer szerint több okból is fontos mérföldkő.
- Egyrészt ezzel igazolták, hogy a Midnight sűrűn elhelyezkedő felhőkarcolók között is biztonságosan tud repülni költséges kitérők nélkül.
- Másrészt az eVTOL-ok között extrémnek számító magasság elérhetővé teszi a hegyvidéki célállomásokat.
- Harmadrészt a magasabb repülési folyosók megnyitásával csökkenthető a légi dugó, amelyet az eVTOL-ok, drónok és más, alacsonyan repülő eszközök elterjedése eredményezhet.
A legutóbbi, szeptember 22-én elvégzett kísérlet során a Midnight több mint 193 kilométer per órás sebességet ért el, és összesen 72 kilométert repült. Augusztusban a gép egy másik csúcsot megdöntve 31 perc alatt 86 kilométert utazott, még korábban elért sebességi rekordja 241 kilométer per óra.
Adam Goldstein, az Archer Aviation alapítója és vezérigazgatója szerint a 80 kilométeres határ meghaladása újabb egyértelmű lépés a kereskedelmi forgalomba hozatal felé. A vállalat célja, hogy az amerikai Szövetségi Légiközlekedési Hatóságtól (FAA) megszerezzék az Egyesült Államok légterében való használathoz szükséges engedélyt. Az Archer nemrégiben a kereskedelmi forgalomba hozatal folyamatát is megkezdte az Egyesült Arab Emírségekben.
Ugyan az eVTOL-ok még gyerekcipőben járnak, és a balesetek sem példátlanok, a gyártók szerint több előnyt is kínálnak a hagyományos repülőgépekkel, sőt a nem elektromos VTOL-okkal szemben is. A függőleges felszállás és leszállás képessége például azt jelenti, hogy meglehetősen kis hely is elegendő számukra, az elektromos hajtás miatt pedig kisebb a zajszennyezésük, és használatuk nem jár kibocsátással.