azkomgec logo
azkomgec.hu
azkomgec logo
azkomgec.hu
Főoldal / Agyaras óriáslárvákon még sosem hatódtunk könnyekig

Agyaras óriáslárvákon még sosem hatódtunk könnyekig

12 megtekintés
Kultúra animációs film elio filmkritika filmtv pixar
Agyaras óriáslárvákon még sosem hatódtunk könnyekig

Az Elio nem Timothée Chalamet karakterének önálló filmje a Szólíts a neveden! után, pedig azt is megnéznénk. Igaz, a Pixar új animációja is egy álmodozó, magányos fiúról szól. Egy tízévesnél nem idősebb gyerekről, akinek meghaltak a szülei. Most a nagynénjével él egy katonai bázison, mert Olga néni az amerikai hadsereg űrkutató részlegén dolgozik. Eliónak is az űrrel van tele a feje: arra vágyik, hogy magukkal vigyék a földönkívüliek, ha már idelent úgyis csak fájdalom éri. Kitörő örömmel fogadja, amikor tényleg elviszik.

A Pixar tehát science fictionnel folytatja eddigi legnagyobb anyagi sikerét. Előző filmjük, az Agymanók 2 nemcsak a Pixar legjövedelmezőbb filmje lett, hanem minden idők második legnagyobb bevételt termelt animációs filmje (az élen a kínai Ne Zha 2 áll, amely önmagában megkérdőjelezi a nyugati szórakoztatóipar világelsőségét).

A sci-fivel legutóbb nem volt szerencséje a stúdiónak, a Toy Story-sorozat farvizén készült Lightyear az egyik leggyengébb filmjük. Azelőtt viszont a Wall-E-t készítették ebben a műfajban, amelyet máris az amerikai animáció szolid klasszikusaként tartunk számon, ráadásul fő témái, a klímaválság és a mesterséges intelligencia a bemutatása óta eltelt, több mint tizenöt évben csak még aktuálisabbak lettek.

Forum Hungary

Színvonalában az Elio e két korábbi tudományos-fantasztikus produkció közé helyezhető, ami természetesen azt jelenti, hogy nagyon is érdemes megnézni. Természetesen, mert a Pixar-minőség még mindig nagyon magas minőség.

A stúdió továbbra is sikeresen alkalmazza azt a humanista, érzékeny, vicces közelítésmódot traumafeldolgozó történeteihez, amely az egész családnak örömére és épülésére szolgál.

Ez a hozzáállás olyannyira meghatározó, hogy harminc évvel az első nagyjátékfilm, a Toy Story után is van okunk egységes Pixar-stílusról beszélni, ami a mai Hollywood egyetlen másik stúdiójáról sem mondható el – talán az ugyancsak valamiféle márkajelzésként működő, de sokkal ingadozóbb minőséget képviselő A24 kivételével.

Márpedig az Elióban találunk traumatikus élethelyzeteket bőven. A gyászoló főhős valósággal kivirul, amikor felcsillan a lehetőség, hogy maga mögött hagyhatja a Földet. Hogyan okozhatott élete első nyolc-tíz éve ekkora csalódást ennek a szerencsétlen gyereknek? A szülők elvesztésének tragédiája kivédhetetlen – a történet bölcsen bele sem megy, mi történt velük –, azon kívül viszont miért nem tettünk többet, hogy tartsuk benne a lelket?