A kormány még nem tudja, mennyibe került a Voks2025

Mennyibe került a magyar adófizetőknek a Voks2025 propagandaakció?
Erről kérdezte Rogán Antalt a szocialista Tóth Bertalan. Az ellenzéki képviselő a „véleménynyilvánító szavazásnak álcázott propagandaakció” árára azért volt kíváncsi, mert a miniszter államtitkára, Hidvéghi Balázs korábban azt mondta: a csalás és a visszaélések kiküszöbölése érdekében speciális papírra nyomott, a papírpénzeknél is használt, biztonsági elemmel ellátott szavazólapokat alkalmaznak. A visszaérkezett szavazólapok biztonsági jelzéseit UV-lámpa alatt vizsgálják meg és közjegyző jelenlétében ellenőrzik majd, hogy „kizárják a manipuláció lehetőségét”. Az online szavazásnál ugyanakkor egy ember több e-mail címmel többször is szavazhat, ahogy az is, aki ezt már megtette a szavazólapon is.
Tóth Bertalan arra várt választ:
- Mennyibe került a speciális szavazólapok gyártása, postázásása, a hirdetés?
- Miért költöttek külön összeget a csalások megfékezésére, ha egyébként az online szavazásnál gyakorlatilag korlátlan számú szavazatot is leadhatnak a választók?
- Mennyiben fogadható el ezek után hitelesnek a szavazás eredménye?
Hidvéghi Balázs, a Miniszterelnöki Kabinetiroda államtitkára azt állította: a kormány egyelőre azért nem tudja, mennyibe került a magyar adófizetőknek a kampány, mert az még tart, csak a lezárulta után állnak majd rendelkezésre releváns adatok. A véleménynyilvánító szavazás után nyilvánosságra hozzák az információkat.
Egy valami azonban már most bizton állítható: a Voks2025 összes költsége eltörpül azon összeghez képest, amelybe Ukrajna csatlakozása kerülne a magyaroknak. Brüsszelben már döntöttek Ukrajna gyorsított uniós csatlakozásáról. Az emberek véleményét semmibe veszik, nem kérdezik meg őket, pedig ez a döntés alapjaiban befolyásolja az európai polgárok jövőjét.
A Voks2025 egyedülálló Európában. A szavazás eredménye kötelező érvényű lesz a kormány számára. A kérdés jelentősége pártokon felül áll, ezért Hidvéghi államtitkár arra buzdította Tóth Bertalant, hogy június 20-ig ő is vegyen részt a szavazáson.
A költségeket vélhetően alaposan megdobhatja majd, hogy a közterületeken az újságokban immár új hirdetésekkel kampányol a kormány Ukrajna EU-csatlakozása ellen. Azokon továbbra is Manfred Weber, az Európai Néppárt EP-frakcióvezetője, Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke és Volodimir Zelenszkij ukrán elnök látható, de már egyértelműen a „nem” voks leadására buzdít. Orbán Viktor az állami rádióban pénteken igen elégedetten beszélt arról, hogy már több mint kétmillióan szavaztak, illetve megismételte, hogy az EU Ukrajna miatt tönkretenné a magyar gazdaságot.