Ez Európa leghosszabb menetrendszerű vonatútja

Nem egy transzszibériai vasút, hiszen az mintegy egy hét, míg megteszi a két végállomása közötti mintegy 10 ezer kilométert, sőt, nincs is a világ 50 leghosszabb vasúti járata között, de aki Európában szeretne a lehető leghosszabban egy vonaton ülni – már kilométerben, nem órában (biztos vannak viccek, amelyek szerint a MÁV is felvenné így egy-egy járatával a versenyt)–, akkor annak a svédországi Malmöben érdemes vonatra pattannia és az ausztriai Innsbruckig meg se állnia.
Csak 15-ször, ugyanis 15 megállója van a mintegy 22 óra alatt 1720 kilométert megtevő járatnak, ezek többsége osztrák síparadicsomokat érint.
A hosszútávú vasúti járatokat üzemeltető Snälltåget ugyanis csak télen (illetve még júliusban) jár, heti egy alkalommal viszi a svédeket síelni Ausztriába, és ugyanennyiszer vissza. Hótól hóig.
Az éjszakai járatokat propagáló Back-on-Track.eu szerint ez az utazás
valószínűleg a legpihentetőbb, legszórakoztatóbb és legkörnyezetbarátabb módja
a délnyugat-svédországi városból Dánián és Németországon át megérkezni a nyugat-ausztriai városba. A vonat útközben lenyűgöző hegyvidéki tájakat érint, beleértve az osztrák falvakban tett megállókat, amelyek a keresett síterepek kapujának számítanak.
A „legpihentetőbbről” nincs további információnk, de az „utazásbolond” Planes, Trains, Everything YouTube-csatorna beszámolója egybecseng a „legszórakoztatóbb móddal”, ugyanis azt meséli, hogy még jó, hogy nem vett fekvőkabin-jegyet, mivel, mint kiderült neki az éjszaka alatt, azok leginkább a svéd fiatalok bulihelyszínei.
Hálókabinok egyébként nincsenek a vonaton, csak „heverők”, ahol ki lehet nyújtóztatni a végtagjainkat – írja a Mirror, amely arról is beszámol, hogy lenyűgöző a kilátás a vonat ablakaiból, noha az utazást megnehezíti a szűkös csomagtér, a gyakori késések és járattörlések. Bár a vasúttársaság honlapján hatfős kabinokról igenis írnak.
Egyébként ezt a járatot követő leghosszabbak jelentős része Svédországból indul annak elhelyezkedése és mérete miatt. A második Stockholm és Norvégia északi csücskén található Narvik között közlekedik, az 1467 kilométeres utat 18 óra alatt teszi meg, viszont napi szinten.
Az időben leghosszabb járat mindazonáltal nem érinti Skandináviát, hetente 1-2 alkalommal jár az ausztriai Villach és a török Edirne közötti 1400 kilométeres úton. Ez 34 órába telik. A Lonely Planet arról ír, az egy magántársaság által üzemeltetett, autószállító szolgáltatást is nyújtó járat az utolsók azon autó-vonat-hálózatnak, amely azoknak a török utazóknak szól, akik Nyugat-Európában élnek, de mikor hazautaznak, a kocsijukat is viszik, mert azzal teszik meg az út további részét, vagy mert annyi cuccuk van.
És mi van a híres-neves Orient expresszel? Leginkább az, hogy már nem létezik, legalábbis az eredeti felállásban. Hasonló nosztalgikus luxusjáratok vannak, de nem menetrendszerűen, csak alkalomadtán. Állítólag 2026-ban indul egy új Párizs-Isztambul járat.