azkomgec logo
azkomgec.hu
azkomgec logo
azkomgec.hu
Főoldal / Volt elnök, aki kétszer magasabb vámokat vetett ki, mint Trump

Volt elnök, aki kétszer magasabb vámokat vetett ki, mint Trump

10 megtekintés
Tudomány donald trump vámok büntetővámok történelem bbc history
Volt elnök, aki kétszer magasabb vámokat vetett ki, mint Trump

Milyen történelmi példák jutottak eszébe, amikor a hírekben arról olvasott, hogy az Egyesült Államok magas vámot vet ki bizonyos termékek behozatalára?

Az egyes államok mindig megpróbálták ellenőrzésük alatt tartani, hogy mit hoznak be a területükre, illetve hogy mit visznek ki onnan. Ebben a kontextusban talán érdemes megemlíteni, hogy az egyik első törvény, amit az Egyesült Államok Kongresszusa a 18. század végén megszavazott, a vámtörvény volt, ami elsődlegesen azt a célt szolgálta, hogy növelje az állami bevételeket. És pont ez az egyik legfontosabb kérdés a vámokkal kapcsolatban: bár hajlamosak vagyunk egységesen kezelni ezt a kérdést, a vámoknak meglepően sokféle, egymástól eltérő funkciója lehet. Az egyik a bevételek növelése; a másik a külföldi versenytársak távoltartása, hogy előnyhöz jussanak a hazai termelők; és végül, hogy olyan tárgyalási eszközként szolgáljon, amivel javítani lehet a kereskedelmi vagy a politikai kapcsolatokon.

Csak az a probléma, amit a történelemből is kiolvashatunk, hogy nem lehet egyszerre elérni mindhárom célt, mivel ezek semlegesítik egymást. Így aztán a különböző országok eltérő megoldásokat eszeltek ki, hogy megpróbálják összeegyeztetni a három célt a leghatékonyabb eredményért.

Anna Moneymaker / Getty Images Donald Trump 2025. június 4-én Washingtonban.

Amikor feltérképezzük, hogy miként alkalmazták a vámokat a régi kereskedelmi háborúkban, rá tudunk-e mutatni arra is, hogy közben miként változtak a megvámolt áruk?

Ha nagyon tág történelmi perspektívából nézzük, a legnagyobb érdekcsoport a mezőgazdasági lobbi volt – vagyis az élelmiszereket megtermelő embereké. Az 1815-től 1846-ig hatályban lévő brit gabonatörvények (Corn Laws) célja például az volt, hogy megakadályozzák, hogy az olcsóbb külföldi búza, kukorica és rozs konkurenciát jelentsen a hazai termelőknek és így megvédjék őket a számukra előnytelen versenytől, illetve egyfajta támogatást nyújtsanak nekik. Az ipari forradalom után az iparcikkek piaca természetesen nagyobb szerepet kapott – így végül a vámok is arra a területre összpontosítottak, ahol több értéket termeltek, és ahol a legerősebb befolyással rendelkező szereplők hatékonyan érvényesítették az érdekeiket.

Azt is érdemes megjegyezni, hogy az élelmiszer – különösen a búza – alapvető fontosságú a túlélés szempontjából. A 20. század elején például az európai kontinensen a búza és a disznóhús komoly gazdasági konfliktusokat generált. 1906-ban az Osztrák–Magyar Monarchia „sertésháborúba” kezdett Szerbia ellen, és megpróbálta (sikertelenül) teljesen megakadályozni az onnan származó sertésimportot. A mostani helyzet egyelőre még nagyon messze van az ehhez hasonló drámai epizódoktól.

A szabadkereskedelem akkori hívei persze hangsúlyozták, hogy a „nyitott ajtó” politikája a legjobb módja, hogy az emberek bőséges, olcsó élelmiszerhez juthassanak. Ez békeidőben igaz is. De ha az olcsó élelmiszer egy másik országból érkezik, amely ellenséges, vagy a saját érdekeit tartja szem előtt, az nagyon kiszolgáltatottá teszi az élelmiszer-behozatalra támaszkodó ország polgárait.

Még egy dolgot hozzá kell tenni, hogy teljes legyen a kép: korábban az államoknak sokkal kevesebb területre terjedt ki a hatalmuk. A 20. század előtt egészen korlátozott gazdasági és társadalmi aktivitást mutattak, ami azt is jelentette, hogy az adórendszer, a maival összevetve, viszonylag egyszerű volt. A legtöbb európai országban csak az 1890-es évektől vezették be a jövedelemadót, így az árukra kivetett adók és a behozatali vámok az állami bevételek nagyon jelentős részét képezték. Ha előreugrunk a 20. század második felére, látni fogjuk, hogy a legtöbb állam már nem a vámokra és az importbevételekre, hanem a jövedelemadókra, örökösödési adókra, a tőkenyereség-adókra, a forgalmi adókra és a többire támaszkodott. Így fiskális és gazdasági szempontból a vámok viszonylag marginálisabb szerepet játszottak, mint 100 vagy 200 évvel korábban.

Tehát a jelenlegi magas vámok egyfajta történelmi csúcspontot jelentenek?

Amennyiben a modern politikai gazdaságtant 200 év távlatában vizsgáljuk, határozottan nemmel kell felelnem. Az Egyesült Államok a fennállásának nagy részében protekcionista gazdaságpolitikát folytatott (vámot vetett ki a behozott árukra, hogy védje a hazai gazdaságot) – valójában jóval protekcionistábbat annál, mint amilyennel Trump jelenleg fenyeget. 1897-ben, amikor a republikánus William McKinley-t választották az Egyesült Államok elnökévé, a vámjai csaknem kétszer olyan magasak voltak, mint a Trump által első körben tervezettek, és jóval szélesebb körben alkalmazták. 1930-ban a Smoot–Hawley vámtörvény is ehhez hasonlított – egységesen magas vámokat vetett ki az Egyesült Államokba érkező, több ezer importált termékre –, egyértelműen büntető jellegű intézkedés volt, és amit közgazdászok százai kritizáltak. Ezzel összehasonlítva, ma sokkal mérsékeltebbek a valóban és nem csak fenyegetőzés szintjén életbe léptetett intézkedések.

Az is igaz, hogy az új vámtarifák által kiváltott döbbent és felfokozott reakciókat az a tény okozta, hogy a bevezetésük egy 70 évig tartó liberalizált kereskedelmi korszak végét jelenti. 1947-ben hozták létre a GATT-ot, a vám- és kereskedelmi egyezmények nemzetközi rendszerét. Ebből a testületből nőtt ki a jelenlegi Kereskedelmi Világszervezet, a WTO 1995-ben. A háború utáni években az Egyesült Államok mégis alapvető szerepet játszott a kereskedelem liberalizálásában. Az 1950-es, ’60-as évektől a vámok mértéke egészen a 2000-es évekig folyamatosan csökkent. Valójában csak 2017-ben fordult a globalizáció deglobalizációba és tört ki az első vám- és kereskedelmi háború az Egyesült Államok és Kína között, amikor megfordult az addigi trend.

Vagyis, ha rövid a történelmi emlékezetünk, Trump büntetővámjai egészen drámainak tűnnek, mivel szembefordulnak mindazzal, amit az emberek az elmúlt 70 évben megszoktak. De ha távolabbra tekintünk, a 18–19. századra és a 20. század elejére, az, ami most történik, talán kevésbé extrém, mint ahogy azt sok ember gondolja.

Heritage Art / Heritage Images / Getty Images McKinley elnök beiktatása.

Tekinthetjük a vámokat a globális történelmi változás tüneteiként?

Úgy vélem, a vámokat nem csupán gazdasági szempontból kell megvizsgálnunk, hiszen Trump számára is sokkal többet jelentenek ennél. Egy tágabb területi nézőpont szerves részét alkotják: az amerikai gazdaság egyenlő az Egyesült Államok földjével, forrásaival, nyersanyagaival és a területén élő emberekkel. Ebben a területi koncepcióban a kereskedelmet nem kölcsönösen előnyös dolognak fogják fel, hanem olyan rendszernek, amelynek mindig vannak győztesei és vesztesei.

Itt említenék meg egy érdekes adalékot: ez nem eredendően amerikai nézőpont, mivel az a személy, aki talán legnagyobb hatással volt a protekcionizmus eszméjének terjedésére, német volt. Friedrich List vállalkozót és közgazdászt azért űzték el a hazájából, a Württembergi Királyságból, mert kritizálta a kormányt. List 1825-ben az Egyesült Államokba emigrált. A továbbiakban a protekcionisták mellett kampányolt Amerikában, és kritizálta azokat a liberális brit közgazdászokat és gondolkodókat, akik a kölcsönös haszonnal járó kereskedelem mellett érveltek. List azt hangoztatta, hogy két kereskedő ország ritkán egyenlő, és az erősebb ország a kereskedelmet használja saját érdekei érvényesítésére, így a kisebb, gyengébb partner folyamatos hátrányba kerül kettejük kapcsolatában. A gyengébb országoknak tehát védeniük kell „fejlődő iparukat”, hogy az a kellő mértékben meg tudjon erősödni. List nemzetgazdasági nézőpontja széles körben elterjedt közgazdasági koncepcióvá vált, beleértve azt a felismerést, hogy a gazdasági fejlődés szorosan összefügg a nemzet erejével és biztonságával.

Szóval óvakodnunk kell attól, hogy a vámokat és kereskedelmi háborúkat emblematikus elemnek tekintsük az Egyesült Államokban és történelmében?

Nézzük csak meg William McKinley történetének egy másik aspektusát. Hatalomra kerülése után nagyon agresszív vámtarifarendszert vezetett be – de pár nappal meggyilkolása előtt, 1901-ben elemezte az így kialakult helyzetet, és arra a következtetésre jutott, hogy valójában a vámok közel sem váltak be olyan jól, mint remélte. Azt tervezte, hogy visszavonja őket – de lelőtték, mielőtt megtehette volna.

Hangsúlyoznám, hogy a protekcionizmus és a kereskedelmi szemlélet közötti ide-oda ingadozás az amerikai történelem központi eleme. Mindenki ismeri az 1773. decemberi bostoni teadélután történetét, hogy miként harcoltak a patrióták a függetlenségükért a Brit Birodalom ellenében. A függetlenségi törekvések alapja a gazdasági nacionalizmus volt. Valamennyien a hazai termékek előállítását és használatát pártolták, és elutasították a külföldi importot, többek között a teát és az arra kivetett brit extraadót, így a teát a kikötő vizébe szórták.

Egyszóval van egyfajta elképzelés az amerikai köztársaságról, amely nagyon helyhez kötött és annyira önellátó szeretne lenni, amennyire csak lehet. A másik elképzelés szerint a kereskedelem kölcsönös előnyöket eredményező tevékenység és ez a felfogás közelebb áll a Nagy-Britanniát és Európát gyakorta uraló liberális gazdasági felfogáshoz. Ez a két nézőpont folyamatosan harcol egymással: az 1920-as években és az 1930-as évek elején például az Egyesült Államok drámaian protekcionista gazdaságpolitikát folytatott, de aztán az 1930-as években és az 1940-es évek elején Franklin D. Roosevelt elnöksége és Cordell Hull külügyminisztersége alatt visszatért a kereskedelem liberalizálásának útjára.

Getty Images Franklin Delano Roosevelt portréja íróasztalánál ülve.

Vannak-e a kereskedelmi háborúk és vámok történetében olyan átmenetek, amelyek elősegítik a jelenlegi helyzet megértését?

Ha összevetjük a mai helyzetet a 20. század elejének politikai elképzeléseivel, a vámok teljesen más kontextusban szerepelnek. Abban az időszakban a vámok komoly konfliktusokat generáltak – Nagy-Britannián kívül például a császári Németországban is, ahol a húsra kivetni szándékozott vámok okoztak hatalmas felfordulást. Azért alakult így, mivel a vámok élet-halál kérdésévé váltak, az ország ereje szempontjából alapvetőnek tartották, hogy bizonyos termékekből megfelelő ellátást biztosítsanak.

Ma már egészen más világban élünk. Igen, a vámokkal kapcsolatos hírek most ismét a címoldalakra kerültek, de a fogyasztók emiatt nem fognak tömegesen utcára vonulni. Elsődlegesen azt kell megérteni, hogy az elmúlt száz évben a vámok és a szabad kereskedelem kérdése sokak számára már egyáltalán nem olyan jelentős politikai ügy, mint korábban. Nem tetszik, ha felmegy a tojás ára, de ez már nem politikai identitás kérdése és barikádokra sem viszi az embereket. Miért van ez így? Mint említettem, az állam az utóbbi évszázadban sokkal nagyobb entitássá alakult. A fejlett világban több államnak olyan szociális rendszere van, ami biztosítja, hogy már ne legyen élet-halál kérdése a kenyér árának növekedése, mert az állami intézkedések és a szociális háló bizonyos fokig elnyelik az árnövekedés hatását. Ugyanakkor az államok számára sem olyan jelentősek a vámok, mivel sok más jelentős bevételi forrásuk vannak.

De 1945 után egy másik fontos dolog is történt, mégpedig az, hogy a kereskedelmi politika lokálisból nemzetek feletti lett. A kereskedelem liberalizációját manapság jórészt zárt ajtók mögött vitatják meg a szakértők és hivatalnokok olyan szervezetekben, mint a WTO, és ez a kérdéskör már nem igazán tartozik a közkeletű témák közé. Persze még vannak nagy tüntetések, amelyek a nagy hatalmú nemzetek találkozóira próbálnak nyomást gyakorolni – ilyen volt például Genovában a nagy antiglobalista tüntetés a G8-ak találkozója előtt 2011-ben. De ezek bármilyen nagyszabásúak, már nem tartoznak a politika fősodrába.

Az interjút Rindó Klára fordította.