Nagy fordulat jöhet a banki csalásoknál, az OTP-nek nem tetszik Varga Mihályék terve

A Magyar Nemzeti Bank határozott, kőkemény választ kíván adni mindarra, amit az utóbbi években a kibercsalások esetében láttunk, ezért egy „öt csapás” elnevezésű intézkedéssorozat megtételét tervezi – közölte a jegybank sajtótájékoztatóján Virág Barnabás alelnök. Jelenleg a károk több mint 90%-át az ügyfelek viselik; a jegybank szerint jogszabályi változással kell elérni, hogy a bankok is ugyanannyira érdekeltek legyenek a probléma megoldásában.
Az MNB javasolja, hogy a nemzetközi gyakorlatnak megfelelően a bankok viseljék a kárt minden olyan esetben, amikor nem alkalmaztak megfelelő ügyfél-hitelesítést. Szintén javasolják kiterjeszteni a bankok kárfelelősségét azokra az esetekre is, amikor az ügyfelet a bank nevében bírják rá a fizetés kezdeményezésére.
Az OTP Bank közleményben reagált a jegybanki bejelentésre. Ebben megjegyezték, hogy az elmúlt három évben messze a szabályozói és felügyeleti elvárások felett, több mint 5 milliárd forintot fordított adatcsalások megelőzésére, és eddig legalább 17 milliárd forint összegű csalástól óvta meg az ügyfeleit.
A csalásokkal szembeni hatékony fellépés legnagyobb kihívása, hogy a bűnözők nem a biztonságos banki rendszereket támadják, hanem
- az ügyfelek éberségét játszák ki, és vagy
- kicsalják tőlük a banki adataikat, vagy
- ráveszik őket, hogy maguk hajtsanak végre olyan átutalásokat, amelyek végül a bűnözőket gyarapítják.
Az OTP Bank ügyfeleinek kárára sikeresen végrehajtott pénzforgalmi visszaélések volumenét felére sikerült visszaszorítani az egy évvel ezelőtti szinthez képest. Ennek hátterében azok az intézkedések állnak, amelyeket az OTP Bank több milliárd forintos ráfordítással, magasan a szabályozói és felügyeleti elvárások felett hozott meg – írták a banktól.
Saját közlése szerint a bank egyebek közt
- több mint 3 milliárd forintot fektetett eddig saját fejlesztésekbe, amelyek kizárólag az adatalapú csalások megelőzését szolgálják.
- Ezen felül évente 1 milliárd forintot fordít olyan külső szolgáltatások vásárlására, amelyek nemzetközi szinten bevált gyakorlatokat alkalmaznak az ügyfelek biztonságának erősítésére
- Létrehozott egy 33 fős osztályt, amelynek kizárólagos feladata a csalásban érintett ügyfelek telefonos bejelentéseinek hatékony kezelése, a kármegelőzéshez és a további visszaélések megakadályozásához szükséges intézkedések haladéktalan végrehajtása.
- Egy, az OTP Bank és az ORFK közötti külön megállapodás keretében ez az osztály az év minden napján, a nap 24 órájában azonnali kapcsolatot tud létesíteni a Rendőrséggel.
Mára egyes elkövetési módoktól, mint például a Foxpost-típusú csalás, teljesen meg tudják óvni az OTP ügyfeleket – tették hozzá, elismerve: A probléma ugyanakkor valóban nincs megoldva, jogos az MNB törekvése, hogy szektorszinten és további jelentős mértékben csökkenjenek a csalások.
Szerintük szintén elengedhetetlen az a jogszabály módosítás, amely kivédhetővé teszi a telefonszámok megtévesztő felhasználását. A Bankszövetség és az NMHH együtt működik ennek előkészítésében, a telekommunikációs szolgáltatók bevonásával.
Az OTP Bank támogatja a csalások elleni közös küzdelmet, ahogy eddig is, ezután is a szabályozásokat és előírásokat meghaladó szigorúsággal, az ügyfelek érdekének megfelelő módon és mértékben fog erőfeszítéseket tenni a hatékony megelőzés terén.
Az új szabályoknak és elvárásoknak ugyanakkor figyelemmel kell lenniük arra az OTP szerint, hogy ezek a csalások nem a banki rendszereket érintik, hanem az ügyfelek figyelmetlenségét vagy gyanútlanságát, esetleg hiszékenységét használják ki.
Ennek tudatában minél nagyobb felelősséget terhel a bankokra a szabályozó, annál nagyobb mértékben kockáztatja a további morális eróziót, azaz a felelőtlen ügyfélmagatartást és a bűnözői oldalon megjelenő, jóhiszeműnek álcázott csalások volumenének növekedését – zárta közleményét a bank.