Lázár János: Légkondicionált MÁV-buszokkal készülünk a nyárra

Cikkünket folyamatosan frissítjük.
Olcsóbban adtunk el sokkal több jegyet – mondta Lázár János kedd reggeli Közlekedésinfóján, amit Hegyi Zsolt MÁV-vezérrel tart. Az építési és közlekedési miniszter megszólalása előtt a sajtó megjelent képviselőinek jelezték, hogy a tájékoztató végén „országos nagypolitikai kérdésekkel nem szeretnének foglalkozni”, az ezzel kapcsolatos kérdéseket a miniszter Lázárinfóján tegyék fel, most csak az elhangzottakkal és a minisztérium ügyeivel kapcsolatban kérdezzenek.
Lázár szerint jelenleg sokkal többen használják a tömegközlekedést most, mint eddig bármikor, és a jegyekből legalább annyi pénzt tudtak beszedni, mint korábban. Van-e látható jele annak, hogy sokkal többen veszik igénybe a közösségi közlekedést? Szerinte teljesen világos, hogy a nagy gazdasági övezetekben, a nagyvárosok körül leteszik az egyéb járműveket, és közösségi közlekedést vesznek igénybe a tarifareform hatására.
Nem járunk a pénznek bőségében
– fogalmazott a miniszter az EU-s források felfüggesztésére utalva, ezért nekik „Havária-tervvel kell készülniük az idei nyárra”.
Lázár emlékeztetett, hogy 2025 június elsejétől bevezetik a késési biztosítást, ami azt jelenti, hogy 20 perc késés esetén visszaadják a jegyár 50 százalékát. Komoly eredménynek tartja, hogy az állam a késésekért felelősséget vállal.
1200 mosdót újítanak fel december 31-ig, jelezte a miniszter, nem lesz olyan mosdó, ami nem lesz felújítva 2026 januárjára. „Komoly erőforrásokat csoportosítottunk oda”, közölte, hozzátéve, hogy az erre szánt összeget a MÁV-nak kellett kigazdálkodnia. Fizetőssé teszik a mosdók egy részét.
2026 tavaszáig mintegy 70 darab mozdonyt bérelnek, a Miskolc-Budapest vonalon ez több perc időmegtakarítást jelent. 2026-ban újabb 30 mozdonyt fognak bérelni, ezt óriási előrelépésnek nevezte Lázár.
Hirtelen javulni fog a késések aránya, csökkenni fog a 20 percen túli késés. Ehhez nagy mértékben járul majd hozzá a mozdonybérlés is.
A 2025-ös nyári hónapokkal kapcsolatban az új menetrend június 21-től él, tavalyról számos tanulságot le lehet vonni Lázár szerint „40 fokban közlekedést szolgáltatni ugyanolyan, mint a kórházakban műtőket üzemeltetni”.
Senki ne képzelje el azt, hogy az összes lépés megtétele esetén is ki tudják védeni a nyári problémákat 40 fokos melegben, figyelmeztetett a miniszter, aki köszöni az utasok türelmét. Most sokkal körültekintőbben, alaposabban, erőforrásokat odacsoportosítva készülnek a nyári hónapokra, 250-300 busszal vágnak neki a vasút támogatásának,
A MÁV kigazdálkodott 36 állomásfelújítást, folytatta Lázár, azaz több pénz jut a műszaki feltételek javítására.
Hónapok óta azon dolgozunk, hogy felkészüljünk a nyári időszakra –folytatta a tájékoztatót Hegyi Zsolt MÁV-vezér, aki arról beszélt, hogy a legfontosabb felkészülni az intenzív nyári forgalomra.