Magyarországon lesz a kínai BYD eletromosautó-gyártó európai központja

Magyarországon lesz a kínai BYD elektromos autógyár európai központja – jelentették be csütörtökön egy budapesti sajtótájékoztatón Orbán Viktor magyar miniszterelnök, Vang Csuan-fu (Wang Chuanfu), a BYD alapítója és elnöke, valamint a kínai Kuangtung tartomány kormányzójának, Vang Vej-csungnak a jelenlétében. Az erről szóló a stratégiai együttműködési megállapodást Szijjártó Péter írta alá. Az ezzel kapcsolatos kormányrendelet szerdán a Magyar Közlönyben jelent meg.
Vang Csuanfu elmondta, hogy az európai központ elősegíti majd a zöldebb közlekedést az európai lakosság számára és tovább mélyíti a gazdasági kapcsolatot Magyarország és Kína között.
Orbán Viktor megköszönte a partnerséget, majd kijelentette, hogy a mostani megállapodás azt jelenti Magyarország számára, hogy a jövő autóit is itt fogják gyártani. A miniszterelnök szerint az ország 1990-ben sikeresen kapcsolódott be a világ autógyártásába, de most egy korszakváltás idejét éljük, új technológiák és új gyártók jelentek meg, ez azt jelenti, hogy a magyar iparnak be kell kapcsolódni az elektromobilitásba.
Egy új technológia bevezetésekor mindig vannak hullámhegyek és hullámvölgyek, ezt ki kell bírni. (…) Az új korszakba csak akkor tudunk belépni, ha van magyar-kínai stratégiai együttműködés.
Orbán állítása szerint modernné és ellenállóvá tesszük a magyar gazdaságot, illetve nyugati és keleti találkozóponttá válik. A miniszterelnök szerint a kínai befektetések elengedhetetlenek a magyar gazdaság számára, ide tartozik a Budapest-Belgrád vasútvonal, valamint a V0 vasúti körgyűrű is. A kínai-európai kapcsolatokról megjegyezte:
Meggyőződésünk, hogy Európa jövője nem a szembenállásban, hanem az együttműködésben van.
Felhívta a figyelmet arra is, hogy a BYD fejlesztőközpontja is Magyarországon lesz, ezzel 2000 új munkahelyet jelent, a többsége diplomás, mérnöki állást jelent.
A BYD jelenleg Szegeden épít gyárat, ahol még idén megindulhat a termelés. Az első fázisban évi 150 ezer autó elkészítésére lesznek képesek, a második fázis ugyanennyit tesz majd hozzá, azaz maximum 300 ezer autót gyártanak majd Szegeden, ha teljesen felépül az üzem.
A fellendülésre nagy szüksége lenne a magyar akkumulátor-iparnak: az ipari termelés volumene 2024 decemberében 5,3, munkanaphatástól megtisztítva 6,4 százalékkal elmaradt az egy évvel korábbitól, a járműgyártás volumene 21 százalékkal, az akkumulátor és szárazelem gyártása 51 százalékkal esett vissza.