azkomgec logo
azkomgec.hu
azkomgec logo
azkomgec.hu
Főoldal / Miért toporgunk egy helyben az uniós fejlettségi rangsorban?

Miért toporgunk egy helyben az uniós fejlettségi rangsorban?

6 megtekintés
Gazdaság európai unió eurostat országfejlettség magyarország románia horvátország molnár lászló németh dávid adatelemzés
Miért toporgunk egy helyben az uniós fejlettségi rangsorban?

Magyarország az ötödik leggyengébb eredményt érte el az Európai Unióban – ha az árszínvonalat is figyelembe vevő fejlettségi szinteket hasonlítjuk össze. Az Eurostat március utolsó napjaiban publikálta a 2024-re vonatkozó, vásárlóerőparitáson számított egy főre eső GDP-mutatókat, és ez alapján nem állunk túl fényesen. Hátulról számítva úgy lettünk az ötödikek, hogy az Európai Unió átlagos fejlettségi szintjének a 77 százalékán toporgunk immár a harmadik éve. (Az utolsó helyen Bulgária található 66 százalékkal.)

A 2022 és 2024 között „befagyott” fejlettségi szintünk kapcsán Molnár László, a GKI Gazdaságkutató Zrt. kutatásvezetője megjegyzi:

Ez, ha akarom egy jó hír, hiszen nem süllyedtünk tovább, vagyis az unió átlagos növekedését tudjuk produkálni.

Hozzáteszi: igaz, hogy a lassan mozgó európai átlagot tartani tudjuk, ám az átlaghoz képest egy helyben állunk, lemaradunk a gyorsabban növekvő szomszédainktól. Jottányit sem mozdultunk előre tehát az egész EU-hoz , miközben Románia leelőzött bennünket – mostanra két ponttal jobban állnak, az unió fejlettségi szintjének 79 százalékát elérve, és Horvátország is utolért minket.

E folyamatot vizsgálva egy nagyobb problémára, a korrupciós helyzetre mutatott rá Molnár. Egyes becslések szerint – itt a Transparency International adataira hivatkozott a gazdaságkutató – évi ezermilliárdos nagyságrendről lehet szó. A 80 ezer milliárd forintos magyar GDP-hez képest ez 1,5 százalékra is rúghat, ráadásul a „korrupció által érintett” pénzek akár külföldre is távozhatnak.

A másik alapvető baj GKI szakértője szerint „a teljesen elhibázott hazai gazdaságpolitika, ami kizárólag a feldolgozóiparban látja a haza megmentésének kulcsát.” Ráadásul a feldolgozóiparnak is csak egy szűk szegmensével foglalkozik a kormány: az elektromosjármű-gyártással. Sőt, ennek a szegmensnek sem az innovatív alágazataival törődünk, hanem az akkumulátorgyártás kevés hozzáadott értéket teremtő, hatékonyságot nem növelő, viszont környezetszennyező tevékenységeit „csábítottuk” Magyarországra – tette hozzá Molnár László.

Ráadásul ezért még mi fizetünk a befektetőknek. A német BMW és a kínai BYD elektromosautó-üzeméhez és a kapcsolódó akkugyártáshoz az állam ezermilliárd forintos közvetlen támogatást adott, amihez hasonló nagyságrendű beruházási támogatás járul. Itt is a magyar GDP 1,5 százalékáról van szó, pedig mindössze négy gyárról beszélünk

– jegyezte meg. Ezek a projektek megterhelik a magyar energia- és vízbázist – emeli ki a GKI kutatásvezetője. „Ha az autóipar említett szűk szegmensét nézzük, akkor ebben az értelemben a kormány a Horthy-rendszert követi. Akkor egy tenger nélkül tengernagy irányított egy király nélküli királyságot, most pedig elektromos akkumulátorokat gyártunk energia, víz és munkaerő nélkül” – ironizált Molnár, majd kissé „szárazabban” fogalmazva rámutatott a hazai gazdaság legalapvetőbb problémájára is: mivel a természeti erőforrásaink korlátozottak, a hatékonyság növelésére kellene törekednünk. Ám nem ez történik: