azkomgec logo
azkomgec.hu
azkomgec logo
azkomgec.hu
Főoldal / Nemcsak Budapesten, de a világ számos nagyvárosában is fejtörést okoznak az emberektől elzárt folyópartok

Nemcsak Budapesten, de a világ számos nagyvárosában is fejtörést okoznak az emberektől elzárt folyópartok

14 megtekintés
Kultúra dunakorzó düsseldorf finta józsef folyópart győrffy lajos ismeretlen budapest köln madrid new york new york city pesti rakpart rak-park rakpart újjáéledő rakpart

Nap mint nap tömegek használják a budapesti rakpartokat, jó részük azonban csak arra, hogy az autójával, tömegközlekedéssel, vagy épp biciklivel eljusson egy helyről a másikra. A 20. század derekára a nagyvárosok folyópartjai a világ minden részén ugyanígy az automobilizmus áldozataivá váltak, ahelyett, hogy pihentető, nyugodt hely legyenek, ahol az ember könyvet olvashat, beszélgethet a barátaival, sétáltathatja a kutyáját, napozhat, vagy egy hangulatos teraszon, az elhaladó hajókat nézve ihat egy kávét.

Az elmúlt évtizedekben a modern városfejlesztés szerencsére jó irányt vett, így egyre több helyen láthatjuk, hogy a sokáig hangos, kipufogófüst szagú útvonalak autómentes, kellemes pihenőhellyé váltak, vagy legalább az autók számát sikerült csökkenteni.

A Budapesten immár közel száz éve, az autóforgalom elviselhetetlenné válása óta dédelgetett álmot végül a Karácsony Gergely-féle városvezetés első ciklusa húzta ki a tetszhalott állapotból: 2023 szeptemberében, a villamos viaduktjának egy részében bemutatták az Újjáéledő Rakpart 2030-koncepciót, amiről úgy gondolták, hogy a főváros, a Valyo, a lakossági egyeztetések, illetve számos civil szervezet közös erejéből születő tervek mentén néhány éven belül jóval élhetőbbé válhat a pesti oldal. A következő évben tovább csiszolódó, az MG Építész Kft. által elkészített tervcsomagot 2024 júliusában ebben a cikkünkben mutattuk be, folyamatosan frissülő részletei pedig ezen a hivatalos oldalon követhetők.

De hogyan jutottunk el idáig? És hogyan birkóznak meg más nagyvárosok a folyópartjaikat érintő hasonló problémákkal? Cikkünkben ezt mutatjuk be.

Száz éve keressük a nyugalmat

A kikapcsolódást nyújtó vízpartra való igényt a mai Budapesten már az 1873-as városegyesítés előtt felismerték, hiszen mikor az 1838-as árvíz hatására kiépítették a rakpartokat, nemcsak áruforgalmat képzeltek el rajtuk, de a teraszos kávéházak egész sorával csábító Dunakorzót is életre hívták. Ezzel a második világháborúban jórészt elpusztult szállodasor menti területet, valamint annak északi és déli folytatását a főváros legkellemesebb, platánokkal szegélyezett, nyüzsgő sétahelyévé tették.

Pest-Buda Aukciósház

Az autók megjelenése, illetve maga a fejlődés rövidesen aztán szétzúzta ezt a képet, hiszen húszévnyi álmodozás, gondolkodás, illetve építés után, 1904 októberében az első villamos is végiggurult a város egyik leghosszabb hídján, amit direkt erre a célra emeltek. A 498 méteres betonviadukt ma is használatban van, az alatta lévő egykori raktárterek (ezek egy részletét itt mutattuk meg) azonban rég kiürültek. Ez a sors várt rövidesen az alsó rakpart fabódéira, teherhajó-kikötőjére, vámhivatali épületére, illetve kisebb-nagyobb struktúráira is, hiszen rövidesen hihetetlen tempóban öntötték el a várost az autók, amik máig meghatározzák a folyópart arcát.