azkomgec logo
azkomgec.hu
azkomgec logo
azkomgec.hu
Főoldal / Dunai horgásztanyákká és hétvégi házakká váltak a magyar buszgyártás ritka darabjai

Dunai horgásztanyákká és hétvégi házakká váltak a magyar buszgyártás ritka darabjai

10 megtekintés
Kultúra építészet általános mechanikai gépgyár hátsó ablak ismeretlen magyarország bogyoszló hétvégi ház amg ikarus baja szekszárd székesfehérvár duna horgásztanya
Dunai horgásztanyákká és hétvégi házakká váltak a magyar buszgyártás ritka darabjai

Ha magyar gyártású buszokra gondolunk, akkor a legtöbbeknek az Ikarus jut eszébe, a tömegközlekedés hazai történetében azonban rengeteg olyan gyárnak is jutott epizódszerep, aminek a nevét ma már csak kevesen ismerik.

Ilyen volt az ÁMG, azaz az Általános Mechanikai Gépgyár is, ami 1958-as létrejötte után néhány hónappal máris létrehozta a 407-es modellt.

A Járműfejlesztési Intézet (JÁFI) falai közt született karosszériát Csepel-alvázra ültető, majd egy Csepel-gyárban készült dízelmotorral mozgásba hozó gyártó típus bányászbuszként vált ismertté:

Az ÁMG 1960-ra némi áttervezést követően aztán piacra dobta a 408-ast, amiből a következő három évben négyszáznál is több készült.

Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum / Archívum / Negatívtár / Fortepan

Az üzemnek ezen a ponton parancsolt megálljt az állam, hiszen 1963-ban az Ikarusba olvasztották, ami a saját, már meglévő típusainak (66 ill. 311) összeszerelését bízta a székesfehérvári csarnokokban dolgozókra.

A már elkészült darabok a következő évtizedekben szorgosan szállították az embereket, az idő múlásával azonban egyre többet nyugdíjaztak, illetve bontottak darabokra – így járt például ez a példány is, ami 1975-ben már a számos otthon ablakát védő napsugaras rácsokkal felvértezve, lámpatestek nélkül várta a véget az IKV egy XIX. kerületi telephelyén:

FŐFOTÓ / Fortepan

Másoknak egy fokkal nagyobb szerencséje volt, a helyzet mégis odáig jutott, hogy ma mindössze egyetlen működő 408-asról tudunk.

Ez persze nem jelenti azt, hogy a könnyen felismerhető formával az igazán szemfüles felfedezők ne találkozhatnának – derül ki a Magyar Járművek nevet viselő Facebook-csoportból, ahol nemrég egy víkendházként hasznosított darab képe tűnt fel:

Márton Gábor / Magyar Járművek

A Szekszárd közeli Bogyoszlóhoz tartozó Bóni-foknál, a Duna partján álló építmény lényegi része könnyen felismerhető, a busz végtelen energiával, illetve vastag pénztárcával talán még mindig megmenthető lenne, köszönhetően a gyártáskor használt nagy számú Csepel-alkatrésznek.

A környéken néhány évvel ezelőtt még távolról sem ez volt az egyetlen 408-as, a Roncs Fotós 2016 elején közzétett képein ugyanis számos másik is látszik:

A képeket nézve nyilvánvaló, hogy a telektulajdonosok ugyanabból a bontóból dolgoztak, a karosszériák a telepre való beérkezésének híre pedig futótűzként futott végig a környéken.

A Bóni-fok környékén sétálva ezek közül ma már csak néhányat fotózhatnánk le, az ország más részein azonban még belefuthatnánk hasonlókba.

Egy évvel ezelőtt a sok helyen ma is a helyi, vagy helyközi buszközlekedés kikezdhetetlen talpköveit jelentő Ikarus 255-ösök kettő, illetve a 266-os egy példányát mutattuk be, amik a Hajdú Volán egykori tiszacsegei üdülőjében váltak emeletes ágyakkal teli szálláshelyekké, a Magyar Járművek csoport egy tagja pedig Baján fedezett fel egy

BOLDOGSÁGLIGET

VÉGÁLLOMÁS

feliratú Ikarus 30-ast.

A közel 3200 darabos széria tagjai 1951 és 1957 közt hagyták el a gyárkaput, így már ötven évvel ezelőtt is jóval gyakoribb látványnak számítottak, mint az ÁMG buszai.